University of Twente Student Theses
Conceptueel modelleren: De brug naar het systematisch benaderen van scheikundige vraagstukken in het voortgezet onderwijs
Pieters, Lieke (2024) Conceptueel modelleren: De brug naar het systematisch benaderen van scheikundige vraagstukken in het voortgezet onderwijs.
PDF
8MB |
Abstract: | In een tijd van toenemende globalisering staan middelbare scholieren voor de uitdaging om de complexiteit van onze wereld te begrijpen. Systeemdenken, dat de relaties tussen variabelen binnen een systeem begrijpt, is hierbij essentieel. Veel docenten hebben echter beperkte ervaring met systeemdenken en missen methoden om dit te onderwijzen. Deze thesis richtte zich op het ontwerp en de evaluatie van een lesmodule die systeemdenken gebruikt middels conceptueel modelleren (CM) om leerlingen te ondersteunen bij het begrijpen van circulariteit. De lesmodule, Conceptueel Modelleren voor Circulariteit, is ontwikkeld voor bovenbouw vwo scheikunde-onderwijs in het kader van het ReCoVR-project voor duurzame en circulaire technologieën. Gebaseerd op onderzoekend leren, prikkelt de module de kritische en creatieve denkvaardigheden van leerlingen en helpt hen een dieper begrip van scheikundige vraagstukken te ontwikkelen. De module werd geïmplementeerd in acht klassen van vier verschillende scholen. Zowel leerlingen als docenten ervoeren positieve effecten op leerprestaties en cognitieve ontwikkeling, en waardeerden de bruikbaarheid, relevantie en effectiviteit van de lesmodule. Ondanks uitdagingen zoals tijdsbeperkingen en de behoefte aan meer ervaring, toonden analyses aan dat leerlingen verschillende systeemdenkvaardigheden ontwikkelden en gebruikten. De lesmodule heeft bijgedragen aan een dieper begrip van circulariteit en systeemdenken, essentieel voor de ontwikkeling van 21e-eeuwse vaardigheden en wetenschappelijke betrokkenheid. |
Item Type: | Essay (Master) |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 35 chemistry, 81 education, teaching |
Programme: | Science Education and Communication MSc (60708) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/101874 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page