University of Twente Student Theses

Login

Help, een error! Leerlingen ondersteunen bij het zelfstandig oplossen van programmeerfouten

Rump, Arthur (2024) Help, een error! Leerlingen ondersteunen bij het zelfstandig oplossen van programmeerfouten.

[img] PDF
1MB
Abstract:Leerlingen maken fouten. Dat is goed, want van fouten leer je. Maar bij het programmeren hebben fouten ineens een iets andere betekenis: waar een essay door een enkele spelfout niet ineens onleesbaar wordt, weigert een computer wel volledig om een programma met een kleine typefout uit te voeren. Het is dus belangrijk dat leerlingen weten hoe ze snel een fout kunnen oplossen, zodat ze niet vast komen te zitten in onbenullige foutjes zelfs als ze eigenlijk wel snappen waar ze mee bezig zijn. Bij Co-Teach Informatica wordt het vak via online materiaal aangeboden op scholen die geen vakdocent hebben. In klas 4 havo/vwo gaan de leerlingen ook aan de slag met programmeren, maar er is dus geen vakdocent in het lokaal die leerlingen inhoudelijk kan ondersteunen bij het oplossen van de fouten die ze tegenkomen. Het doel van dit onderzoek is om leerlingen die via Co-Teach het vak informatica volgen, de kennis en vaardigheden te geven die ze nodig hebben om meer fouten zelfstandig op te kunnen lossen. De hoofdvraag luidt: Hoe kunnen we leerlingen in klas 4 (havo/vwo) die voor het eerst programmeren voldoende toerusten om zelfstandig veelvoorkomende programmeerfouten op te lossen?
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:54 computer science, 81 education, teaching
Programme:Science Education and Communication MSc (60708)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/102499
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page