University of Twente Student Theses

Login

Gamificatie ter ondersteuning van de ontwikkeling van de 21e-eeuwse vaardigheid samenwerken bij leerlingen

Ebbers, C.G.A. (2024) Gamificatie ter ondersteuning van de ontwikkeling van de 21e-eeuwse vaardigheid samenwerken bij leerlingen.

[img] PDF
3MB
Abstract:Pre-U, onderdeel van het Pre-University programma van de Universiteit Twente, heeft in samenwerking met het Bonhoeffer College lesmateriaal ontwikkeld voor het vak Life & Science. Dit vak wordt aangeboden aan de vwo-plus klassen van leerjaar één tot en met drie. Het vak wordt verzorgd door studenten werkzaam bij Pre-University, zogenaamd Persoonlijk Assistent Leraar (PAL). Binnen dit vak zijn er naast inhoudelijke leerdoelen ook diverse vaardigheden die verder ontwikkeld worden bij de leerling. Voor de herontwikkeling van dit vak wordt er gezocht naar motiverende elementen die binnen het vak ingezet kunnen worden. Dit heeft geleid tot onderzoek naar de toepassing van gamificatie ter ondersteuning van de ontwikkeling van de 21e -eeuwse vaardigheid samenwerken. Hierbij wordt gamificatie ingezet, zodat de PAL’s formatief handelen gestructureerd kunnen toepassen tijdens de lessen. Dankzij de specifieke feedback wordt de ontwikkeling van een groei mentaliteit bevorderd en het spelelement zorgt voor de hormoon aanmaak van zowel dopamine als adrenaline. Op basis van de aanleiding, het praktisch en theoretisch kader zijn er ontwerpeisen geformuleerd welke de basis vormen van de lessenserie, die als extra laag geïntegreerd wordt op een bestaande module. De ontwerpeisen zijn geëvalueerd door het ophalen van data bij de leerlingen, de studenten en experts. Met behulp van een vragenlijst is de motivatieverandering van de leerlingen kwantitatief gemeten. Daarnaast is er kwalitatief geëvalueerd met behulp van de inzet van een aantal groepsinterviews met zowel leerlingen als de PAL’s en hebben de experts een review geschreven. Op basis van deze resultaten kan er geconcludeerd worden dat het toepassen van gamificatie in een lessenserie de motivatie van leerlingen positief kan beïnvloeden, mits er aandacht is voor de juiste beloningsstrategieën, integratie met bestaande modules, ondersteuning van PAL’s, regelmatige evaluaties en flexibele aanpassingen aan de behoeften van de leerlingen. Optimalisatie van deze aspecten zal bijdragen aan een effectievere en motiverende leeromgeving.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:81 education, teaching
Programme:Science Education and Communication MSc (60708)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/103269
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page