University of Twente Student Theses

Login

Het onderbouwd ontwerpen van een leermiddel waarmee leerlingen zelfstandig en gemotiveerd werken aan wiskundige leerdoelen

Korf, J.H. (2024) Het onderbouwd ontwerpen van een leermiddel waarmee leerlingen zelfstandig en gemotiveerd werken aan wiskundige leerdoelen.

[img] PDF
7MB
Abstract:Dit onderzoek richt zich op het ontwikkelen van een leermiddel waarmee vmbo-leerlingen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs zelfstandig en gemotiveerd kunnen werken aan hun wiskundige leerdoelen. De hoofdvraag luidt daarom: “Wat is ervoor nodig om vmbo-leerlingen gemotiveerd en zelfstandig te laten werken aan wiskundige leerdoelen?” Het onderzoek speelt in op de toenemende rekenachterstanden en lage motivatie van leerlingen, met name in het vmbo. Met de zelfdeterminatietheorie (Deci & Ryan, 2000) als vertrekpunt, wordt het belang van autonomie, competentie en verbondenheid voor motivatie verder onderzocht. Aanvullende ontwerpeisen voor het leermiddel worden opgehaald bij leraren en leerlingen. In het kader van dit onderzoek is een leermiddel ontwikkeld met een nieuw controle-, feedback, - en beloningsmechanisme waarmee het mogelijk wordt gemaakt om te voldoen aan de meeste ontwerpeisen van het leermiddel. Ook wordt ingezet op gamification door leerlingen verborgen verhalen te laten ontdekken om de betrokkenheid en motivatie van de leerlingen te vergroten. Het leermiddel kan gedeeltelijk als succesvol worden gezien omdat leerlingen er zelfstandig mee aan de slag zouden kunnen gaan. Het is echter niet gelukt om veel leerlingen te motiveren om vrijwillig met het leermiddel aan de slag te gaan (tijdens de laatste week voor de zomervakantie…)
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:31 mathematics, 81 education, teaching
Programme:Educatie in de Bètawetenschappen Msc (69345)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/104031
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page