University of Twente Student Theses

Login

Het gebruik van Excel voor resultaatverwerking in profielwerkstukken : een lessenserie voor 5 vwo

Oosterhout, M.J. van (2024) Het gebruik van Excel voor resultaatverwerking in profielwerkstukken : een lessenserie voor 5 vwo.

[img] PDF
2MB
Abstract:Tijdens een les ontdekte ik dat er op het moment bij leerlingen onvoldoende Excel kennis is in vergelijking met wat er van de leerlingen verwacht wordt. Hierin wordt eigenlijk ook bijna niet onderwezen en wordt er verwacht dat leerlingen dit zelf opeens zouden kunnen. Vooral bij de profielwerkstukken speelt dit een grote rol. Voor de profielwerkstukken worden verschillende resultaatverwerkingsvaardigheden, die erg gemakkelijk aangeleerd zouden kunnen worden met Excel, verwacht van de leerlingen, maar deze vaardigheden worden niet onderwezen. Daarom ontstond het volgende ontwerpdoel waarop dit ontwerponderzoek gebaseerd is: “Het ontwerpen van een lessenserie voor 5 vwo gefocust op resultaatverwerking en resultaat presentatie met behulp van Excel.” Om dit ontwerpdoel te kunnen behalen heb ik gekeken naar de praktijksituatie op de school waar het onderzoek uitgevoerd is, het Erasmus (te Almelo), de theorie die te vinden is in de literatuur over het onderwijzen van Excel en resultaatverwerkingsvaardigheden en aan de hand hiervan een lijst van ontwerpeisen opgesteld waaraan de lessenserie moest voldoen. Op basis van deze ontwerpeisen heb ik een lessenserie ontworpen. De lessenserie bestaat voornamelijk uit een werkblad met informatie en opdrachten en een presentatie, welke in twee lessen behandeld zouden kunnen worden. De lessenserie is hierna door mij gegeven aan een 5 vwo klas en geëvalueerd. Hieruit kwam dat de lessenserie (deels) voldoet aan alle ontwerpeisen. De leerlingen zijn over het algemeen vooruit gegaan wat betreft kennis en vaardigheden gerelateerd aan resultaatverwerking en Excel. Wel zijn er nog verschillende verbeterpunten aan de lessenserie te benoemen. Zo kan de lengte van de lessenserie aangepast worden (een extra les zou de lessenserie kunnen verbeteren), de timing van de lessenserie (geef de lessen op het moment dat de leerlingen resultaten hebben om te verwerken) en kan er nog meer gedifferentieerd worden (zodat de lessenserie aansluit bij alle niveaus van de leerlingen).
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Programme:Educatie in de Bètawetenschappen MSc (69345)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/104410
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page