University of Twente Student Theses
Feedbackvoorziening bij oefentoetsen wiskunde: Een vergelijkend onderzoek naar de invloed van feedback bij wiskundige oefentoetsing
Grootelaar, J.A. (2024) Feedbackvoorziening bij oefentoetsen wiskunde: Een vergelijkend onderzoek naar de invloed van feedback bij wiskundige oefentoetsing.
PDF
1MB |
Abstract: | In dit onderzoek is gekeken naar hoe verschillende vormen van schriftelijke feedback - vallend binnen de categorieën taak-, proces- en zelfregulatiefeedback - het leren en de leerprestaties van 4-havo-leerlingen beïnvloeden bij het vak wiskunde. Voor dit onderzoeksdoeleinde maakten vijfenzeventig 4-havo-leerlingen een oefentoets, waarbij er op verschillende wijze feedback werd gegeven op de oefentoets van de leerling. Met behulp van vragenlijsten werd onderzocht of leerlingen verschillen ervaarden in de informatiewaarde van de feedback, welke belemmerende en bevorderende factoren zij ervaarden voor ingebruikname van de feedback en of er verschillen bestonden in de manier waarop en de diepgang waarmee leerlingen de feedback verwerkten en toepasten. Tot slot werd een summatieve toets ingezet om te bepalen of verschillende feedbackvarianten verschillende effecten zouden hebben op de (cijfermatige) leerprestaties van leerlingen. Uit de onderzoeksresultaten komt naar voren dat het aantal leerlingen dat de feedback bestudeert bij zelfregulerende feedback lager ligt dan bij taak- of procesfeedback, maar dat de leerlingen die de feedback bestuderen er wel beduidend vaker voor kiezen om actief met de lesstof aan de slag te gaan. Concluderend kan er gesteld worden dat zelfregulerende feedback, wanneer deze doorgelezen wordt, er beter in slaagt dan taak- of procesfeedback om leerlingen vervolgstappen gericht op actief leren te laten ondernemen. |
Item Type: | Essay (Master) |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 31 mathematics, 81 education, teaching |
Programme: | Educatie in de Bètawetenschappen MSc (69345) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/104509 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page