University of Twente Student Theses
Enthousiasme van leerlingen bij practica over quantumfysica.
Westerhof, Florian (2025) Enthousiasme van leerlingen bij practica over quantumfysica.
PDF
2MB |
Abstract: | Dit onderzoek richt zich op het enthousiasme van vwo-leerlingen voor practica over quantumfysica in het Q-lab van de Universiteit Twente. Het doel is om te onderzoeken in hoeverre deze practica bijdragen aan zowel het enthousiasme als het leerproces van leerlingen. Hiervoor heb ik een mixed-methods benadering toegepast, waarbij ik data heb verzameld via werkbladen, enquêtes en video-opnames. In hoofdstuk 1 schets ik de context en het doel van het onderzoek. In Hoofdstuk 2 beschrijf ik de methodologie, geïnspireerd op grounded theory, en de verschillende vormen van dataverzameling. Hoofdstuk 3 bevat een verkennende analyse van de enquêteresultaten en werkbladen, waarna ik in hoofdstuk 4 een verdiepende analyse van het practicum “Planckconstante bepalen met leds” geef aan de hand van videodata. In hoofdstuk 5 presenteer ik de overkoepelende conclusies en geef ik een advies. Uit dit onderzoek blijkt dat leerlingen in het algemeen enthousiast zijn over de practica, met name wanneer zij zelfstandig nieuwe dingen ontdekken of bevestiging vinden op hypotheses. Wel zijn er verschillen in beleving tussen groepen, die deels verklaard kunnen worden door handleidingen, moeilijkheidsgraad en zogeheten onbetrokken gedrag. Aanbevelingen worden gedaan voor verbetering van de handleidingen en suggesties voor toekomstig onderzoek. |
Item Type: | Essay (Master) |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 33 physics, 81 education, teaching |
Programme: | Educatie in de Bètawetenschappen MSc (69345) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/106370 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page