University of Twente Student Theses

Login

Onderzoek naar het gebruik van discussies voeren in de klas om burgerschap in de scheikundeles toe te passen.

Springveld, D. (2025) Onderzoek naar het gebruik van discussies voeren in de klas om burgerschap in de scheikundeles toe te passen.

[img] PDF
705kB
[img] PDF
15MB
Abstract:Een praktijkgericht onderzoek is uitgevoerd naar klassendiscussies over burgerschapsonderwerpen in scheikundelessen. Aan de hand van een multiple case study bij zes docenten is onderzocht welke factoren bijdragen aan een goede burgerschapsdiscussie. Een theoretisch raamwerk over deze factoren is opgesteld, respectievelijk; een veilig klassenklimaat, leerdoelen, voorbereiding en strategieën. Bij een nascholing is dit raamwerk gebruikt om docenten te ondersteunen bij het opstellen van een klassendiscussie. Klassendiscussies bij zes docenten zijn met elkaar vergeleken middels lesobservaties en docent interviews. Met een ontwikkelde rubriek is de rol van de docent bij deze klassendiscussies geanalyseerd. Als resultaten komt naar voren dat, een goede voorbereiding belangrijk is. Bovendien, blijkt de rol van de docent cruciaal tijdens het voeren van een goede burgerschapsdiscussie. Leerlingen betrekken en verantwoordelijk maken voor hun eigen leerproces is belangrijk. Hiervoor kan de docent op een begeleidende manier optreden. Docenten waren positief over de betrokkenheid van de leerlingen tijdens de klassendiscussie. Middels dit onderzoek hebben docenten vertrouwen gekregen met de werkvorm discussiëren en zijn ze enthousiast om dit verder in de praktijk te brengen.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:81 education, teaching
Programme:Educatie in de Bètawetenschappen MSc (69345)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/106482
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page