University of Twente Student Theses

Login
As of Friday, 8 August 2025, the current Student Theses repository is no longer available for thesis uploads. A new Student Theses repository will be available starting Friday, 15 August 2025.

Versterken van Diversiteitsdeelname op Lokaal Niveau : Hybride Raadgevingsmethodes als Sleutel.

Coenen, P. (2025) Versterken van Diversiteitsdeelname op Lokaal Niveau : Hybride Raadgevingsmethodes als Sleutel.

[img] PDF
762kB
Abstract:Gemeenten in Nederland willen burgers steeds vaker betrekken bij beleidsvorming. Dit komt door de trend van gemeenschapsvorming en de hervorming van de participatiewet. Het betrekken van alle burgers blijkt echter lastig, waardoor bepaalde groepen ondervertegenwoordigd zijn. Dit onderzoek richt zich op de vraag: "Hoe beïnvloeden individuele barrières diversiteitsdeelname in lokale participatieprocessen en welke hybride participatiemethoden kunnen gemeenten inzetten om deze barrières te verminderen?" Hybride participatiemethoden combineren open, gesloten, fysieke en online vormen. Barrières in dit onderzoek zijn taal- en onlinevaardigheden, tijdgebrek en kennis(gebrek). Vier case studies zijn onderzocht: Schagen, Heerlen, Texel en Arnhem. Deze gemeenten hielden recent burgerberaden met verschillende participatiemethoden. Organisatoren zijn geïnterviewd en documenten zijn geanalyseerd. Alle gemeenten ervoeren barrières, vooral met betrekking tot taal en kennis. Effectieve strategieën waren het inzetten van tolken, gebruik van verschillende media (online én fysiek) en voorafgaande informatiedagen. Het onderzoek toont dat hybride methoden kunnen bijdragen aan representatievere participatie. De context blijft echter cruciaal. De onderzochte gemeenten zijn vooruitstrevend, en burgerberaden zijn kostbaar en tijdrovend. Vervolgonderzoek kan zich richten op de institutionele context en de ervaringen van burgers zelf.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:88 social and public administration
Programme:Public Administration MSc (60020)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/107443
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page