University of Twente Student Theses

Login
As of Friday, 8 August 2025, the current Student Theses repository is no longer available for thesis uploads. A new Student Theses repository will be available starting Friday, 15 August 2025.

Een activerende taal-werkvorm in combinatie met de AUF-methode voor het verbeteren van het inhoudelijk formuleren van antwoorden op toetsvragen door leerlingen bij scheikunde

Stempher, Meggie A. B. (2025) Een activerende taal-werkvorm in combinatie met de AUF-methode voor het verbeteren van het inhoudelijk formuleren van antwoorden op toetsvragen door leerlingen bij scheikunde.

[img] PDF
2MB
Abstract:De taalcompetentie van leerlingen is doorgaans ondermaats, waardoor zij onnodig punten mislopen door het onbeholpen formuleren van antwoorden op toetsvragen. Er zijn reeds taal- ondersteunende tools zoals het ‘Taal-teken’ en de ‘AUF-methode’ ontwikkeld om deze taalcompetentie van leerlingen te verbeteren. In dit onderzoek worden deze ontwikkelde tools gecombineerd met een ontworpen format voor een ‘Taal-les’, waarbinnen leerlingen actief aan de slag gaan met het analyseren van een hedendaagse, voor de leerling relevante context uit een alledaagse bron om de overgang van DAT naar CAT te stimuleren. Ook bevat het taal-vragen op toetsniveau, waarbij leerlingen het toepassen van de AUF-methode kunnen inoefenen. Geformuleerde antwoorden van leerlingen in deze twee taal-lessen en daarnaast twee verschillende toets momenten, worden geanalyseerd op het behaalde aantal punten, het (correct) identificeren en gebruik van puntwoorden, het gebruik van signaalwoorden en het formuleren van een slotzin. Uit deze analyse is gebleken dat het aantal gescoorde punten op de taal-vragen in de toets significant hoger is na implementatie van de interventies. Tevens maken leerlingen significant meer gebruik van puntwoorden en worden puntwoorden vaker en beter uitgelegd. Leerlingen gebruiken ook vaker passende signaalwoorden en juiste verbindingen. Een voorzichtige conclusie is dat het aanleren van de AUF-methode in combinatie met een activerende werkvorm in de vorm van de twee Taal-lessen leidt tot een hoger niveau van inhoudelijk formuleren van antwoorden op talige toetsvragen.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:81 education, teaching
Programme:Educatie in de Bètawetenschappen MSc (69345)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/107885
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page