Weblogs als marketingtool : de effecten van overreding in verhaalvorm op weerstand

Feenstra, D.J.A. (2005) Weblogs als marketingtool : de effecten van overreding in verhaalvorm op weerstand.

[img]
Preview
PDF
277kB
Abstract:Op het gebied van beïnvloeding speelt weerstand bij de ontvanger altijd een rol (Sherman, Crawford & McConnell, 2004). In dit onderzoek is nagegaan in welke vorm een weblog, gebruikt als marketingtool, tot de minste weerstand bij de lezer leidt. In studie 1 is het effect van presentatievorm op weerstand onderzocht. Presentatievorm is gevarieerd door respondenten willekeurig een weblog in verhaalvorm of een weblog in opsommende vorm voor te leggen. Tevens is onderzocht of het individuele inlevingsvermogen van de lezer dit effect op weerstand modereert. Uit de resultaten blijkt dat overreding in verhaalvorm niet altijd tot minder weerstand leidt en dat inlevingsvermogen slechts een beperkte rol hierin speelt. Om meer inzicht in dit proces te krijgen is er een tweede studie opgezet. Hierin is wederom het effect van presentatievorm op weerstand onderzocht, maar nu met de overtuigingsintentie van het weblog als moderator. De overtuigingsintentie is gevarieerd door het merk een hoofdrol, dan wel een bijrol te geven. Uit de resultaten van deze tweede studie blijkt dat de overtuigingsintentie in het weblog het effect van presentatievorm op weerstand modereert. Het weblog in verhaalvorm leidt tot minder weerstand als het geadverteerde merk een bijrol speelt. Als het merk een hoofdrol speelt dan leidt het weblog in opsommende vorm tot minder weerstand
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:05 communication studies
Programme:Communication Studies MSc (60713)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/496
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page