University of Twente Student Theses
Competentiegerichte toetsopdrachten die aansluiten bij de wensen
Klink, Marieke (2005) Competentiegerichte toetsopdrachten die aansluiten bij de wensen.
PDF
198kB |
Abstract: | In dit onderzoek is achterhaald welke wensen de studenten, docenten en de professionals ‘Kinderopvang’ hebben met betrekking tot het competentiegericht toetsen en welke toetsopdrachten hierbij het beste aansluiten. Het onderzoek vond plaats in de context van het project ‘Vernieuwing van de opleiding tot Sociaal Pedagogisch Werker (RBA-4)’. Deze innovatie richt zich op het omzetten van het traditionele beroepsonderwijs naar het competentiegerichte beroepsonderwijs. Binnen deze innovatie bestaan veel vragen rondom competentiegericht beoordelen. In twee formatieve evaluaties hebben de studenten, docenten en de professionals ‘Kinderopvang’ kennisgemaakt met competentiegerichte toetsopdrachten en hun mening over deze toetsopdrachten gegeven. Op grond van de resultaten kan geconcludeerd worden dat er over het algemeen sprake is van overeenstemming tussen de ondervraagde studenten, docenten en professionals ‘Kinderopvang’. Toetsopdrachten die aansluiten bij de wensen, zijn praktijkopdrachten, oplopend in moeilijkheidsgraad. Over de beoordeling van dergelijke proeven van bekwaamheid bestaat geen overeenstemming. Studenten geven de voorkeur aan een 4-puntsschaalbeoordeling, met als eindbeoordeling een cijfer. De meerderheid van de ondervraagde professionals ‘Kinderopvang’ geeft hier ook de voorkeur aan. De ondervraagde docenten geven de voorkeur aan een voldoende/onvoldoende beoordeling |
Item Type: | Essay (Bachelor) |
Clients: | Kessels en Smit , The Learning company |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 81 education, teaching |
Programme: | Educational Science BSc (56613) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/50928 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page