Slimme auto’s – wordt het veiliger op de weg? : een simulatie onderzoek naar de effecten van het coöperatieve ADA-systeem WILLWARN op de verkeersveiligheid

Baere, L.M.H.P.G. de (2007) Slimme auto’s – wordt het veiliger op de weg? : een simulatie onderzoek naar de effecten van het coöperatieve ADA-systeem WILLWARN op de verkeersveiligheid.

[img]
Preview
PDF
1MB
Abstract:Verkeersveiligheid is een steeds terugkerend onderwerp in discussies over mobiliteit. Sinds de komst van de auto zijn er al vele slachtoffers te betreuren geweest, met als dieptepunt 1972, waarin in Nederland ongeveer 3300 doden te betreuren vielen. Gedurende de afgelopen decennia is het aantal slachtoffers in het verkeer gestaag afgenomen tot 730 in 2006. Deze afname is te danken aan verschillende oorzaken: voertuigen die veiliger zijn geworden, betere infrastructuur en veranderingen in het gedrag van weggebruikers. De verwachting is echter dat in de toekomst het aantal slachtoffers als gevolg van verkeersongevallen weer gaat toenemen. Een van de mogelijkheden om dit te voorkomen is invoering van zogenaamde ADA-systemen, of Advanced Driver Assistance Systems. ADA-systemen kunnen onderverdeeld worden in een tweetal categorieën: stand-alone systemen en de coöperatieve systemen. Van beide vormen ADA-systemen wordt veel verwacht, echter de coöperatieve systemen hebben de toekomst. Als de coöperatieve ADA-systemen nader onder de loep worden genomen, dan kunnen deze nog verder gesplitst worden, namelijk in systemen waar voertuig – voertuig communicatie (V2V) centraal staat en systemen waarin communicatie tussen voertuig en infrastructuur (V2I) centraal staat. In dit onderzoek zal WILLWARN (Wireless Local Hazard Warning) centraal staan.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:ET: Engineering Technology
Subject:56 civil engineering
Programme:Civil Engineering and Management MSc (60026)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/520
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page