University of Twente Student Theses

Login

Het spotlight effect & consumentengedrag: de invloed van merken en producten op de overschatting van aandacht en beoordeling door anderen

Leeuwen, D. van (2006) Het spotlight effect & consumentengedrag: de invloed van merken en producten op de overschatting van aandacht en beoordeling door anderen.

[img] PDF
626kB
Abstract:Het doel van deze studie was aan te tonen aan dat mensen de mate waarin ze bij anderen opvallen overschatten. Deze overschatting, die ook wel het spotlight effect wordt genoemd, was reeds aangetoond door Gilovich, Medvec & Savitsky (2000), maar nog niet eerder in de context van consumentengedrag. Ook is onderzocht welke modererende en mediërende factoren een rol bij dit proces kunnen spelen, of er ook een hogere inschatting bestaat wat betreft tijdsduur en aandacht van anderen. Tot slot is gekeken naar gedragsintenties die voort kunnen komen uit het spotlight effect
Item Type:Essay (Master)
Clients:
Universiteit Twente
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:05 communication studies
Programme:Communication Science MSc (60713)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/55522
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page