University of Twente Student Theses
Invoering van Competentiegericht Onderwijs in het Middelbaar BeroepsOnderwijs : evaluatieonderzoek naar de kenmerken van bruikbare en effectieve ondersteuning
Noorlander, Nanny (2006) Invoering van Competentiegericht Onderwijs in het Middelbaar BeroepsOnderwijs : evaluatieonderzoek naar de kenmerken van bruikbare en effectieve ondersteuning.
PDF
1MB |
Abstract: | In het Middelbaar BeroepsOnderwijs (MBO) is een herontwerp van het curriculum nodig, in de richting van Competentiegericht Onderwijs (CGO). De bedoeling is daarmee de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt te verbeteren, wat nodig is omdat kennis als gevolg van maatschappelijke ontwikkelingen steeds sneller veroudert. Stichting LeerplanOntwikkeling (SLO) biedt ondersteuning bij deze invoering van CGO, onder andere door middel van workshops. De medewerkers vragen zich echter af of deze wijze van ondersteuning de juiste is en of deze wellicht verbeterd kan worden. Het doel van dit onderzoek is daarom vast te stellen in hoeverre opleidingscentra (ROC's) ondersteund worden door deze workshops, en hoe de ondersteuning verbeterd kan worden. De vraagstelling voor dit onderzoek luidt: "Wat zijn de kenmerken van bruikbare en effectieve ondersteuning bij de invoering van Competentiegericht Onderwijs, en hoe kan de ondersteuning die SLO aan ROC's biedt verbeterd worden?" Om de vraagstelling te kunnen beantwoorden is literatuur bestudeerd en is een formatieve evaluatie |
Item Type: | Essay (Master) |
Clients: | Stichting Leerplanontwikkeling, Enschede |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 81 education, teaching |
Programme: | Educational Science and Technology MSc (60023) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/55952 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page