University of Twente Student Theses

Login

Schattend rekenen in het primair onderwijs

Klunder, Rene (2005) Schattend rekenen in het primair onderwijs.

[img] PDF
266kB
Abstract:Het rekenonderwijs kent een jarenlange traditie van precies rekenen. Sinds de opkomst van de realistische visie op het reken- wiskundeonderwijs is hierin verandering gekomen. Binnen het vakgebied rekenen en wiskunde bestaat sinds enkele jaren de vernieuwing ‘realistisch rekenen’, waarbij de nadruk ligt op inzicht en niet op het inoefenen van rekenregels en rekenprocedures. Rekenonderwerpen vinden plaats vanuit voor kinderen voorstelbare contexten: realistische situaties die aansluiten bij de belevingswereld van het kind. Het onderwijsveld vindt schattend rekenen tegenwoordig belangrijk. Schattend rekenen vergroot de maatschappelijke redzaamheid, draagt bij tot gecijferdheid en speelt een ondersteunende rol bij precies rekenen (van den Heuvel-Panhuizen, 2001). Het is een onderdeel van het realistisch rekenen. Bij schattend rekenen moet men bewerkingen met afgeronde getallen uitvoeren om de orde van grootte van de uitkomst aan te geven. Uit (literatuur)onderzoek blijkt dat er verschil in gebruik van oplossingsstrategieën bestaat tussen goede en minder goede rekenaars en dat ook het geslacht een rol speelt. De gebruikte methoden op de scholen spelen bij het kiezen van oplossingsstrategieën een minder belangrijke rol. Het empirische deel van het onderzoek ‘schattend rekenen in het primair onderwijs’ richtte zich op basisschoolleerlingen uit de groepen 6 en 7 van drie verschillende dorpsscholen. Het betrof de cnbs ‘Windesheim te Sibculo, de basisschool ‘School met de Bijbel’ te Hoge Hexel en de prot. chr. basisschool ‘De Wiekslag’ te Bruchterveld. De twee eerstgenoemde scholen werken met de rekenmethode ‘Pluspunt’ en de laatstgenoemde school met ‘Wis en Reken’. De centraal te beantwoorden vraag was: Gebruiken goede rekenaars andere/meer/minder strategieën dan minder goede rekenaars (m.a.w. heeft niveauverschil invloed op de keuze van strategieën?) en in hoeverre speelt het geslacht en de gebruikte methode hierin een rol? Uit analyse van de resultaten bleek dat goede rekenaars inderdaad meer en andere oplossingsstrategieën gebruiken dan minder goede rekenaars en dat ook de sekse hierin een rol speelt. De gebruikte methode speelde bij het kiezen van oplossingsstrategieën een minder belangrijke rol.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:81 education, teaching
Programme:Educational Science and Technology MSc (60023)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/55962
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page