Design van abstracte instructie en het effect van abstractie op leeractiviteiten

Budding, Jiska (2006) Design van abstracte instructie en het effect van abstractie op leeractiviteiten.

[img]
Preview
PDF
264kB
Abstract:In deze case study wordt het verband onderzocht tussen de mate van abstractie van instructie en de diepte van verwerking van leeractiviteiten. Leeractiviteiten met een dieper verwerkingsniveau (bijvoorbeeld cognitieve verwerkingsactiviteiten) zorgen voor een beter begrip en voor beter onthouden van de leerstof. Uit het onderzoek blijkt dat het ingewikkeld is om vorm te geven aan verschillende maten van abstractie in instructie. Er wordt een abstracte en concrete versie van een instructie om te leren perspectieftekenen ontwikkeld. Tijdens een hardop-denkexperiment doorlopen deelnemers de instructie. De gevonden leeractiviteiten illustreren in welke situaties bepaalde typen leeractiviteiten kunnen plaatsvinden. Meer en grootschaliger onderzoek naar het verband tussen abstractie in instructie en de opgeroepen leeractiviteiten is nodig.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:81 education, teaching
Programme:Educational Science BSc (56613)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/57079
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page