Communiceren leidt tot produceren : onderzoek naar de werking van externe communicatie op patiëntenstroom

Geesing, M.T. (2006) Communiceren leidt tot produceren : onderzoek naar de werking van externe communicatie op patiëntenstroom.

[img]
Preview
PDF
407kB
Abstract:Achtergrond De Stoppen met roken poli van het Medisch Spectrum Twente is een poli die begeleiding geeft aan mensen die willen stoppen met roken. De instroom van patiënten bestaat op dit moment vooral uit patiënten die binnen het ziekenhuis worden doorgestuurd naar de poli. Door middel van externe communicatie naar huisartsen wil de poli ook andere mensen bereiken, om op deze manier een externe instroom van patiënten te genereren. Door deze externe instroom van patiënten zal de Stoppen met roken poli in de toekomst niet afhankelijk zijn van de interne instroom van patiënten. Doel Het doel van het onderzoek is door middel van externe communicatie de instroom van patiënten voor de Stoppen met roken poli te verhogen. Methode Om een objectief effect van de interventie te meten is een kwalitatief vooronderzoek gedaan om een informatiebrief een patiëntenbrochure te ontwikkelen. Door middel van een gecontroleerde studie is de interventie ingevoerd bij huisartsen en het effect op het gebied van imago en patiënteninstroom gemeten. De eindmeting is gedaan door middel van een survey onder alle huisartsen in Enschede, Boekelo en Glanerbrug. Resultaten Uit de survey is naar voren gekomen dat marketingcommunicatie leidt tot een beter imago. Op dit onderdeel is een significant verschil gevonden tussen de testgroep en de controlegroep, waarbij de testgroep de informatiebrief en de patiëntenbrochures heeft ontvangen. De kennis over de Stoppen met roken poli neemt daarentegen niet significant toe, toch is hier wel een verschil gemeten tussen de testgroep en de controlegroep. Het effect van de interventie op de instroom van patiënten is na de meting niet significant gebleken. Conclusies Het invoeren van een communicatieplan leidt tot een verandering van de intentie en het imago van huisartsen, maar het invoeren van een communicatieplan leidt niet direct tot een grotere instroom van patiënten
Item Type:Essay (Master)
Clients:
Medisch Spectrum Twente
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:05 communication studies
Programme:Communication Studies MSc (60713)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/57327
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page