University of Twente Student Theses

Login

The spotlight effect in a marketing context : overestimating brand appearance and judgments, and consumer behavioral consequences

Vissers, M.F. (2005) The spotlight effect in a marketing context : overestimating brand appearance and judgments, and consumer behavioral consequences.

[img] PDF
379kB
Abstract:Een spotlight effect is beschreven als de tendens om te overschatten in hoeverre jouw acties en verschijning worden opgemerkt door anderen (attentional spotlight effect), de tendens om te overschatten hoe extreem je door anderen beoordeeld wordt (judgmental spotlight effect), en de tendens om te overschatten in hoeverre de variabiliteit in jouw acties en verschijning worden opgemerkt door anderen. In drie studies is onderzocht of deze effecten ook in een marketing context aanwezig zijn. Kunnen merken gebruikt worden om een spotlight effect op te roepen? Verandert het gedrag van de consument door het optreden van het effect? Studies 1 en 2 bevestigen het bestaan van het attentional spotlight effect in het geval van lage statusmerken vergeleken met hoge statusmerken. Verscheidene gedragsconsequenties werden gevonden. Personen die niet geëvalueerd werden op mate van sociaal gedrag en populariteit, onderschatten de duur van het experiment wanneer zij een laag statusmerk droegen vergeleken met de situatie waarin men een hoog statusmerk droeg (d.w.z. ze waren minder in staat om helder te denken). Een dergelijk verschil werd niet gevonden wanneer men expliciet geëvalueerd werd. Bovendien deden personen met een laag statusmerk er korter over om een bepaalde vragenlijst in een publieke omgeving in te vullen (d.w.z. ze vertoonden vluchtgedrag). Studie 1 liet ook zien dat persoonlijkheidskenmerken een modererende rol spelen. Personen met een laag zelfbewustzijn waren meer onderhevig aan het attentional spotlight effect wanneer zij lage statusmerken droegen vergeleken met de groep die het hoge statusmerk droeg. Een dergelijk verschil werd niet gevonden voor personen met een hoog zelfbewustzijn. In studie 3 was het judgmental spotlight effect aanwezig bij zowel lage als hoge statusmerken. Publiekskenmerken speelden een belangrijke rol: een judgmental spotlight effect was alleen aanwezig wanneer het publiek uit onbekenden bestond.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:05 communication studies
Programme:Communication Studies MSc (60713)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/57403
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page