University of Twente Student Theses

Login

Interne communicatie met de screensaver beter gelezen? : een vergelijkend onderzoek naar het lezen van interne communicatie via e-mail, intranet en de screensaver

Barnhoorn, S. (2005) Interne communicatie met de screensaver beter gelezen? : een vergelijkend onderzoek naar het lezen van interne communicatie via e-mail, intranet en de screensaver.

[img]
Preview
PDF
607kB
Abstract:Organisaties veronderstellen dat interne communicatie door medewerkers wordt gelezen, maar is dit in de praktijk het geval? De volgende onderzoeksvraag staat centraal: Welk medium (e-mail, intranet, screensaver) is het meest geschikt om interne bedrijfsinformatie te communiceren aan medewerkers, zodat deze informatie wordt gelezen? Aanleiding van dit onderzoek is of de screensaver van Netpresenter beter wordt gelezen in vergelijking met andere media. Een elektronische vragenlijst is gebruikt als meetinstrument. Deze vragenlijst bestond uit een herkenningstest. De vragenlijst is door 695 medewerkers van vier verschillende organisaties ingevuld. Concluderend wordt de helft van de berichten gelezen en wordt de screensaver net zo goed gelezen als e-mail of intranet. Met behulp van sommige media wordt noodzakelijke of urgentie informatie verstuurd, waardoor het waarschijnlijker is dat deze berichten en dus het betreffende medium beter wordt gelezen. De betrokkenheid van medewerkers bij de organisatie bleekt niet van invloed op het lezen van berichten. Medewerkers die hoog betrokken waren, lazen niet meer berichten dan degenen die laag betrokken waren. Het bleek dat media-ervaring wel van invloed was op het lezen van berichten. Medewerkers die meer media-ervaring hebben, lezen meer berichten op de screensaver en niet op het intranet. De belangrijkste aanbeveling van dit onderzoek is gericht op een toename in het lezen van de screensaver. Door medewerkers de gebruiksmogelijkheden van de screensaver zelf te laten instellen, zijn misschien (meer) gebruikers gemotiveerd om de screensaver vaker te lezen. Ten eerste wordt aanbevolen dat medewerkers zelf de tijd kunnen instellen waarna de screensaver verschijnt, van vijf tot 60 minuten. Indien de screensaver te snel verschijnt, kan dit tot irritatie leiden bij de medewerkers. Ten tweede wordt aanbevolen dat medewerkers zelf kunnen aangeven welke berichten zij wensen te ontvangen. Desalniettemin kunnen organisaties aangeven dat belangrijke informatieberichten verplicht zijn om te ontvangen, om er zeker van te zijn dat deze noodzakelijke informatie wordt getoond
Item Type:Essay (Master)
Clients:
Netpresenter
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:05 communication studies
Programme:Communication Studies MSc (60713)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/57767
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page