University of Twente Student Theses

Login

Onderwijs in beweging : hoe verder?

Bults, R. (2005) Onderwijs in beweging : hoe verder?

[img]
Preview
PDF
1MB
Abstract:In opdracht van de WM Schipluidenlaan van het ROC van Amsterdam is een onderzoek verricht naar het functioneren van zelfsturende teams, om zodoende te kunnen bepalen of hier eventueel veranderingen aangebracht dienen te worden om de implementatie van competentiegericht leren, en de cultuurverandering die hiermee gepaard gaat, in goede banen te leiden. Het onderzoek is uitgevoerd met behulp van een digitale enquête. In totaal zijn 89 werknemers van de WM Schipluidenlaan, verdeeld over een vijftal teams, verzocht deel te nemen aan het onderzoek. Uiteindelijk waren 48 enquêtes bruikbaar. De werkmaatschappij formuleert een aantal competenties waaraan moet worden voldaan voor het effectief functioneren van een zelfsturend team. Naast de formulering van deze teamcompetenties door de werkmaatschappij, verschaffen Conrad & Poole (2002) ons de basis voor een onderzoek naar de kenmerken van zelfsturende teams. Vanuit de literatuur zijn een viertal kenmerken of competenties toegevoegd aan de onderverdeling van de werkmaatschappij. Daarbij is de bijdrage die deze kenmerken zouden kunnen leveren aan het soepel doen verlopen van de cultuurverandering, die de implementatie van competentiegericht leren met zich meebrengt, als uitgangspunt genomen. In dit onderzoek is getracht een beeld te vormen van het functioneren van zelfsturende teams met behulp van de volgende elf variabelen: zelfstandigheid, resultaatgerichtheid, samenwerking, cultuur, initiatief, klantgerichtheid, ontwikkeling, betrokkenheid, communicatie met leidinggevende, participatieve besluitvorming en interactie. De onderzoeksvraag die in dit onderzoek gesteld is, luidt als volgt: Welke kenmerken of competenties van zelfsturende teams dienen te worden verbeterd om zodoende de implementatie van competentiegericht leren, en de cultuurverandering die daarmee gepaard gaat, te versoepelen, en welke rol speelt communicatie in dit proces?
Item Type:Essay (Bachelor)
Clients:
ROC Amsterdam
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:05 communication studies
Programme:Communication Studies BSc (56615)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/57789
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page