Health Literacy : werken aan een 'gezondheidsvaardig' Nederland

Bosch, A.L. (2005) Health Literacy : werken aan een 'gezondheidsvaardig' Nederland.

[img]
Preview
PDF
7MB
Abstract:Health literacy is een nagenoeg onbekend concept in de Nederlandse gezondheidsbevordering. Het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie (NIGZ) is geïnteresseerd in de vraag of dit concept meerwaarde heeft in de discussie over gezondheidsbevordering bij groepen met gezondheidsachterstanden in Nederland; dit werd het onderwerp van mijn afstudeeronderzoek. Methode Een literatuurstudie werd verricht om inzicht te krijgen in de definiëring en operationalisering van het health-literacyconcept en de relatie hiervan tot gezondheidsuitkomsten. Een masterclass werd georganiseerd om het concept te introduceren bij Nederlandse gezondheidsbevorderaars. Tenslotte werd een vragenlijst verspreid onder deze professionals om inzicht te krijgen in de meerwaarde van het health-literacyconcept. Resultaten en conclusies De resultaten van deze activiteiten maakten duidelijk dat het health-literacyconcept niet eenduidig wordt gedefinieerd en geoperationaliseerd. Het health-literacyconcept heeft meerdere niveaus. Er is bewijs gevonden dat op het niveau van het kunnen lezen en begrijpen van informatie het health-literacyconcept relaties heeft met gezondheidsuitkomsten. De masterclass en de respons op de vragenlijsten maakten duidelijk dat gezondheidsbevorderaars in Nederland belangstelling hebben voor het health-literacyconcept. De meerwaarde van het concept wordt vooral gezien in het pleidooi richting overheden iets te doen aan gezondheidsachterstanden en in het betere inzicht dat het concept geeft in groepen met gezondheidsachterstanden. Het NIGZ wordt geadviseerd aandacht aan het health-literacyconcept te schenken door te werken aan een beter begrip van het concept. Voorwaarde voor optimaal gebruik van het concept in Nederland is dat er consensus ontstaat over de definiëring en operationalisering. Het NIGZ zou samen kunnen werken met andere instituten in health-literacyprojecten en zou wetenschappelijk onderzoek kunnen initiëren naar de gezondheidseffecten van health literacy.
Item Type:Essay (Master)
Clients:
NIGZ
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:05 communication studies
Programme:Communication Studies MSc (60713)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/57803
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page