University of Twente Student Theses
Jongeren worden mediawijs!
Vries, Y.T. de (2005) Jongeren worden mediawijs!
PDF
1MB |
Abstract: | In deze scriptie komen twee onderzoeken aan de orde: de formatieve evaluatie van het Media Relate lesmateriaal en een inventarisatie-onderzoek van wat de participanten binnen dit lesmateriaal leren over liefde, seks en relaties uit de media. Daarnaast wordt getracht een indicatie te krijgen van de mate waarin deze jongeren mediageletterd zijn. Het lesmateriaal is gericht op jongeren in de leeftijd 11-15 jaar en combineert twee gebieden: media literacy en seks-educatie. Media literacy (mediageletterdheid) staat voor de mate waarin mensen kritische mediagebruikers zijn. Een middel waarmee mensen media literate kunnen worden is media-educatie, lessen over de media. Daarnaast gaan de jongeren aan de hand van verschillende mediarepresentaties van liefde, seks en relaties, met elkaar praten over deze onderwerpen. De formatieve evaluatie heeft haar opzet grotendeels ontleend aan James Potters theorieën over media literacy. Uit de resultaten bleek onder andere dat de jongeren in dit onderzoek jongerentijdschriften zien als een belangrijke bron van informatie over liefde, seks en relaties. Het lesmateriaal werd door zowel de jongeren als de docenten overwegend positief gewaardeerd. De jongeren vonden het materiaal vernieuwend, interessant, creatief en interactief. Uit de resultaten zijn enkele aanbevelingen gedaan om het materiaal te kunnen optimaliseren in gebruik en mogelijk effect. |
Item Type: | Essay (Bachelor) |
Clients: | Bouman E&E developments |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 05 communication studies |
Programme: | Communication Science BSc (56615) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/57813 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page