Ontwerp van een trike

Kraaijvanger, H.M. (2007) Ontwerp van een trike.

[img]
Preview
PDF
17MB
Abstract:De opdracht is uitgevoerd voor Flevobike Technology, een bedrijf dat micro-mobiliteitsproducten ontwikkelt en vooral gespecialiseerd is in ligfietsen. Zij hebben een opdracht om een driewielige ligfiets te ontwerpen die gebaseerd is op de GreenMachine, een tweewielige ligfiets die het bedrijf ontwikkeld en produceert. De Greenmachine is een volledig onderhoudsarme fiets, doordat de ketting binnen het frame loopt, zodat zowel de berijder als de onderdelen van de fiets schoon blijven. De te ontwerpen driewieler zal diezelfde kenmerken moeten krijgen. Tevens is het doel de fiets in een later ontwerpstadium te kunnen voorzien van een volledige omhulling, zodat ook bij slecht weer de berijder droog blijft. Al met al een fiets die voor dagelijks gebruik ingezet zal moeten worden voor doeleinden als forensen, tourtochten en vakanties. In het marktonderzoek is naar voren gekomen dat te ontwerpen trike sterk onderhevig is aan concurrentie. De trike zal uniek zijn door bovengenoemde punten en zo dus de concurrentie voor moeten blijven. Door de specificaties van concurrerende fietsen op een rijtje te zetten zijn ontwerpkeuzes gemaakt waaraan de te ontwerpen trike zal moeten voldoen. Vervolgens is een onderdelenonderzoek uitgevoerd. In dit onderzoek zijn de onderdelen van de GreenMachine onderzocht op bruikbaarheid voor de trike. Uit dit onderzoek is naar voren gekomen dat 77 % van de onderdelen direct bruikbaar is. Nadat de onderdelen in kaart zijn gebracht is de benodigde bodemvrijheid onderzocht. Met een vereenvoudigd 3D model en een opgestelde formule is berekend wat de benodigde bodemvrijheid zal moeten zijn bij het nemen van verschillende obstakels. Hieruit kan geconcludeerd worden dat de bodemvrijheid 10 cm moet worden. De ontwerpkeuzes voor de stuurgeometrie en de statische wielgeometrie zijn verkregen uit de gelijknamige onderzoeken. De stuurgeometrie zal moeten worden geconstrueerd door middel van fuseebesturing volgens het Ackermann principe. De statische wielgeometrie is onderhevig aan verschillende componenten als toespoor en uitspoor, caster, naloop, camber en K.P.I. Veel van deze componenten staan in verband met elkaar en bepalen hoe een driewieler zal gaan sturen. Een programma van eisen is opgesteld aan de hand van de resultaten die in de voorgaande onderzoeken zijn verkregen. Volgens dit eisenpakket zijn vier concepten voorgelegd aan de opdrachtgever. In overleg met de opdrachtgever is de keuze gemaakt het vierde concept uit te werken tot een detailontwerp. Argumenten voor deze keuze zijn een laag zwaartepunt, de mogelijkheid om verschillende onderdelen te combineren in één nieuw deel waardoor kosten bespaard kunnen worden en de toekomstvisie om onderdelen in de toekomst te gaan spuitgieten in magnesium. Voordat in detail het ontwerp in CAD is uitgewerkt zijn eerst het zwaartepunt, de kettinglijn, de stuurmanier en de fuseemanier bepaalt. Uit de zwaartepuntberekening is bepaald waar de zitting moet komen om de fiets zo stabiel mogelijk te maken. De kettinglijn is gekozen aan de hand van twee concepten. Hierbij is de grote van de gebruikte kettingrol bepalend. Van de drie al bekende stuurmanieren is een keuze gemaakt om gebruik te maken van een direct stuur doordat deze voordelen biedt in de kosten, spelinggevoeligheid, stabiliteit en veiligheid voor de berijder.
Item Type:Essay (Bachelor)
Clients:
Flevobike Technology
Faculty:ET: Engineering Technology
Subject:21 art forms
Programme:Industrial Design BSc (56955)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/57917
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page