Exploratief onderzoek naar de feitelijke en wenselijke inhoudelijke begeleiding van rekenzwakke basisschool leerlingen bij scholen die deelnemen aan het SLO-project ‘Leren rekenen met perspectief’

Lansink, Elles (2008) Exploratief onderzoek naar de feitelijke en wenselijke inhoudelijke begeleiding van rekenzwakke basisschool leerlingen bij scholen die deelnemen aan het SLO-project ‘Leren rekenen met perspectief’.

[img]
Preview
PDF
119kB
Abstract:Leerlingen met leer- of gedragsproblemen hebben speciale onderwijskundige behoeften, omdat er een discrepantie bestaat tussen het niveau van de leerling en wat er van hem wordt vereist. Deze leerlingen worden ook wel zorgleerlingen genoemd. Bij dit exploratieve onderzoek zijn scholen betrokken die deelnemen aan het SLO-project ‘Leren rekenen met perspectief’. Door bij iedere school drie functionarissen te interviewen kan geconcludeerd worden dat scholen hun onderwijs afstemmen op de mogelijkheden van de leerlingen en dat zij leerlingen zo lang mogelijk bij de groep en de methode willen houden. Ook is geconcludeerd dat vernieuwingen vanuit de werkvloer geïnitieerd worden en dat de voorwaarde en coachende rol van directie daarbij een rol speelt. Door binnen een team afstemming te bereiken weten scholen vernieuwingen te realiseren. Factoren die door de betrokken van de scholen als succesvol aangemerkt worden zijn klassenmanagement, expertise door en van het personeel, leiderschapsstijl van de directie en een afbakening van de rekenonderwijs vernieuwing
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:81 education, teaching
Programme:Educational Science BSc (56613)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/58052
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page