University of Twente Student Theses

Login

Een maatschappelijke driehoeksverhouding: Het ontwerpen van een dienst voor de EVD om bedrijf-NGO relaties te faciliteren

Ilgun, Erwin Johannes (2008) Een maatschappelijke driehoeksverhouding: Het ontwerpen van een dienst voor de EVD om bedrijf-NGO relaties te faciliteren.

[img]
Preview
PDF
663kB
Abstract:Samenwerkingsverbanden tussen NGOs en het bedrijfsleven kwamen pas echt van de grond na de VN Wereldtop over duurzame ontwikkeling in Johannesburg in 2002. NGOs zijn een interessante markt voor het bedrijfsleven. SustainAbility schat dat er in deze markt een bedrag van maar liefst 1 triljoen US dollar omging in 2003. Nederlandse NGOs hebben veel geld te besteden. Uit het in 2006 gelanceerde Medefinancieringstelsel (MFS) van het ministerie van Ontwikkelingssamenwerking hebben zij ruim €2 miljard gekregen voor de periode tot 2011. Bedrijven kunnen NGOs gebruiken om toegang te krijgen tot bepaalde markten in ontwikkelingslanden, afzetkanaal voor hun producten en technische expertise of als financieringsbron. Daarnaast kunnen NGOs hen helpen invulling te geven aan hun MVO beleid. NGOs kunnen bedrijven op hun beurt nodig hebben om de eigen doelstellingen te halen. Ook de pressie om overheadkosten te drukken door efficiënter te opereren en de additionele financieringseisen voortvloeiend uit het nieuwe Medefinancieringsstelsel nopen NGOs ertoe om meer bedrijfsmatige principes toe te passen. Bedrijven hebben de afgelopen jaren vaak bij de EVD aangegeven dat ze ondersteuning van de overheid/EVD in het nader tot elkaar brengen van partners wenselijk achten. Dit bleek weer uit het klanttevredenheidsonderzoek over 2006 (IIM/TIO, 2006), dat in opdracht van de unit Informatie en Individuele Marktbewerking (IIM) en het Team Internationale Organisaties (TIO) is uitgevoerd. Bedrijven hebben moeite bij het vinden van de juiste ingangen bij de NGOs en vinden de informatievoorziening met betrekking tot aanbestedingen van de NGOs niet transparant. Tevens missen bedrijven inzicht in de door de NGOs gehanteerde procedures. Uit dit onderzoek is gebleken dat de volgende samenwerkingsvormen interessant zijn voor Nederlandse bedrijven: direct leveren van goederen/diensten, (mede)financiering van investeringsprojecten door NGOs, aanboren nieuwe markten door gebruik te maken van de kennis en ingangen van NGOs en het gezamenlijk uitvoeren van projecten. Of het nu gaat om direct zaken doen, het opzetten en uitvoeren van gezamenlijke projecten of het uitwisselen van kennis en expertise, bedrijven en NGOs moeten elkaar wel eerst weten te vinden. Zowel bedrijven als NGOs hebben aangegeven het moeilijk te vinden om met de juiste persoon en of afdeling in contact te komen. Dit komt doordat de kennis bij bedrijven over NGOs ontbreekt en vice versa. Ook blijken er culturele obstakels te bestaan. Deze laatste zijn mede ingeven door verschillende doelstellingen en verschillen in taalgebruik. Woorden in bedrijfsjargon kunnen voor NGOs niet begrijpbaar zijn of een heel andere betekenis hebben. Zo wordt winst door NGOs meer gemeten in termen van ontwikkelingsdoelstellingen en niet zozeer in financiële termen. Daarnaast trekken bedrijven de financiële betrouwbaarheid van NGOs in twijfel waardoor transparantie en informatie nog belangrijker worden.
Item Type:Essay (Master)
Clients:
EVD/ Ministerie van Economische Zaken
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:85 business administration, organizational science
Programme:Business Administration MSc (60644)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/58080
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page