University of Twente Student Theses

Login

Altijd op tijd? Ontwikkeling van een voorspellingsmodel voor de punctualiteit van de Nederlandse Spoorwegen

Vinke, Ronald (2007) Altijd op tijd? Ontwikkeling van een voorspellingsmodel voor de punctualiteit van de Nederlandse Spoorwegen.

[img] PDF
8MB
Abstract:In het kader van de afstudeeropdracht voor de studie Technische Bedrijfskunde is in dit rapport onderzoek gedaan naar de (on)mogelijkheden van een voorspellingsmodel voor de landelijke punctualiteit van de Nederlandse Spoorwegen (NS). De punctualiteit – uitgedrukt in het percentage treinaankomsten dat binnen een marge van drie minuten ten opzichte van de geplande aankomsttijd valt – is voor de NS een belangrijke prestatie-indicator. Jaarlijks wordt vastgesteld, in samenspraak met de overheid, welke punctualiteit gehaald moet worden. Voor 2007 is de doelstelling 86,7 procent. Het palet van stakeholders maakt de punctualiteit een heikel punt. Door de opdeling van het spoor (ProRail, overheidsonderdeel), de vervoerder (NS, private onderneming met een meerderheidsbelang van de overheid) en de druk van andere partijen op het spoor (Railion en andere goederenvervoerders) die weinig belang hebben bij de punctualiteit van de NS is het maar beperkt mogelijk voor de NS om direct invloed uit te oefenen op de realisatie van de punctualiteit. Toch probeert de NS met de middelen waar zij over beschikt tot een maximale prestatie te komen. Het ontwikkelde voorspellingsmodel heeft als doel om de NS hierbij te helpen, en aan te geven waar eventuele problemen liggen in de uitvoer van het plan. De doelstellingen waarbij het model van waarde is, kunnen als volgt weergegeven worden: 1. Benchmarking van de eigen prestaties; 2. Verhogen van de dienstverlening op dagen met een (verwachte) lage punctualiteit; 3. Aanpassen bijsturingscapacititeit; 4. Waarschuwen van klanten voor ‘rampzalige’ dagen; 5. Middel voor onderhandelingen met de overheid. De termijn voor de prognoses voor doelstellingen 1, 2, 3 en 4 is 24-36 uur. Voor doelstelling 1 en 5 zijn ook schattingen van de jaarpunctualiteit van belang.
Item Type:Essay (Bachelor)
Clients:
NS Binnenlands Reizigers Vervoer
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:85 business administration, organizational science
Programme:Business Administration BSc (50645)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/58084
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page