University of Twente Student Theses

Login

Invloed van congruentie in advertenties : het effect van beeld en tekst op consumentenoordelen nader bekeken

Venrooij, X.G. van (2007) Invloed van congruentie in advertenties : het effect van beeld en tekst op consumentenoordelen nader bekeken.

[img] PDF
209kB
Abstract:Gebaseerd op processing fluency benaderingen wordt verwacht dat congruentie in advertenties de verwerking van informatie vergemakkelijkt, waardoor consumenten tot positieve oordelen komen. Om deze verwachting te onderzoeken is in dit experiment getoetst of congruentie tussen de afbeelding en de beschrijving van een advertentie een positieve invloed heeft op de mentale beeldvorming van het product, de attitudes ten aanzien van het product, de waardering ten opzichte van het product en de aankoopintenties ten aanzien van het product. Resultaten gaven weer dat congruente advertenties leidden tot een beter mentaal beeld en tot positieve attitudes van consumenten. Tevens bleek congruentie vooral positief uit te vallen voor respondenten met een hoge Need for Cognition.
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:05 communication studies
Programme:Communication Studies MSc (60713)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/58129
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page