University of Twente Student Theses

Login

Gun op minder hinder! - Hinder als gunningscriterium bij de aanbesteding van grootschalige wegwerkzaamheden -

Huisman, G.C.A. (2008) Gun op minder hinder! - Hinder als gunningscriterium bij de aanbesteding van grootschalige wegwerkzaamheden -.

[img] PDF
1MB
Abstract:Werkzaamheden aan de weg zijn nodig om capaciteit uit te breiden, onderhoud te plegen etc., maar ze veroorzaken ook hinder. Deze hinder bestaat o.a. uit vertraging, verminderde veiligheid etc. In het verleden was het beperken van deze hinder voornamelijk een taak van de opdrachtgever en kreeg de opdrachtnemer voorgeschreven wat er moest gebeuren om de hinder te beperken. Tegenwoordig is het terugdringen van hinder nog belangrijker geworden, deels door intensiever gebruik en deels omdat RWS de meest publieksvriendelijke overheidsorganisatie wil worden. Gecombineerd met ‘het markt tenzij…’-principe, komt het beperken van de hinder steeds meer bij de opdrachtnemer te liggen. Dit betekent echter dat de initiatieven/plannen van de opdrachtnemer beoordeeld moeten worden. Deze beoordeling gebeurt tijdens de aanbesteding wat meestal betekent dat er ook meerdere kandidaten zijn. De vraag is dan ook hoe de verschillende inschrijvers beoordeeld kunnen worden op hinderbeperking en hoe daar een winnaar mee wordt bepaald. In dit rapport wordt deze vraag beantwoord met als resultaat een gunningscriterium waarmee de hinder bij grootschalige wegwerkzaamheden kan worden beoordeeld. Voor de inpassing van het gunningscriterium in de aanbesteding zijn de contractvormen design & construct en design, bid, build gebruikt. Het ontwerp voor het gunningscriterium is gemaakt vanuit het perspectief van de opdrachtgever. Reden hiervoor is dat ARCADIS vaak de opdrachtgever adviseert bij de aanbesteding van grootschalige wegwerkzaamheden, of incidenteel zelfs vertegenwoordigd als gedelegeerd opdrachtgever. Om te komen tot het ontwerp is eerst een theoretisch onderzoek gedaan. Op basis van wetenschappelijk literatuur en (beleids)documenten is daar een theoretisch kader uit ontstaan. Met behulp van het dit kader is vervolgens meer informatie verzameld in de praktijk op basis van cases en interviews. Reden hiervoor is de praktijkgerichte toepassing van het ontwerp en met dit materiaal is ook de ervaring en inzicht van het werkveld verzameld. Het laatste deel van het onderzoek is de analyse waarin theorie en empirie zijn gecombineerd en keuzes worden gemaakt voor het ontwerp van het criterium.
Item Type:Essay (Master)
Clients:
Arcadis, Arnhem
Faculty:ET: Engineering Technology
Subject:56 civil engineering
Programme:Civil Engineering and Management MSc (60026)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/58143
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page