Een eerste stap naar klantenrelatie management binnen ON : een onderzoek naar het best beschikbare middel op de softwaremarkt om de gegevensadministratie en informatiestromen te ordenen
Veenstra, Marloes (2007)
ON is de afgelopen twee jaren sterk gegroeid. Zowel in het aantal werknemers als in het aantal
klanten, Horeca en Media klanten. Tijdens de start van dit onderzoek was er geen aandacht voor
klantenrelatie management. Dit werd ook niet mogelijk gemaakt doordat de organisatie te maken
had met twee kernproblemen. Namelijk de onduidelijke informatiestromen en het ontbreken van
een centraal opslagpunt in de vorm van een database.
In dit onderzoek zal er een advies uitgegeven worden naar ON toe wat het beste middel op de
softwaremarkt is om de gegevensadministratie en de informatiestromen te ordenen. Het middel
wordt bepaald aan de hand van de huidige problemen en wat de eisen zijn aan de
gegevensadministratie en informatiestromen.
Hiervoor is er onderzoek gedaan naar alle stakeholders. De belangrijkste stakeholders zijn de
interne systeem gerelateerde stakeholders, de toekomstige gebruikers/ kijkers die direct met het
softwarepakket te maken krijgen.
Porter is bepaald welke primaire processen te maken hebben met de twee kernproblemen en de
consequenties daarvan. Voor dit onderzoek zijn dat Sales & Marketing en Services. Horeca,
Operations en Business Development en Media zijn de twee afdelingen die hier binnen vallen.
Voor deze afdelingen is bekeken wat de manieren van gegevensadministratie zijn. Veelal zijn dit
Excel sheets waarin overzichten worden gecreëerd. Deze overzichten vormen input voor
verschillende personen binnen ON. De informatiebehoefte wordt voornamelijk gevoed met deze
Excel sheets. Wanneer dit niet het geval is moet de persoon zelf achter de benodigde informatie
aan gaan. Om de informatiebehoefte en -stromen in kaart te brengen zijn interviews gehouden
met alle intern systeemgerelateerde stakeholders. Een overzicht met de behoefte en een flow
chart met informatiestromen is naar aanleiding van de verkregen informatie opgesteld.
Doordat de twee kernproblemen inzichtelijk zijn gemaakt is het mogelijk om eisen op te stellen
voor het softwarepakket. Dit is gedaan aan de hand van Lauesen (2002) en Sikkel (2006),
waardoor de eisen in te delen zijn in vier categorieën: Constraints, Functional Requirements,
Non-functional Requirements en Data-Requirements. De constraints in dit onderzoek zijn allen
design constraints. De data-requirements zijn gemodelleerd in een ERD diagram. De functionele
eisen zijn opgedeeld in systeem en proces requirements.
Nadat het programma van eisen is opgesteld moet het middel bepaald worden. Het onderzoek
heeft als doel een eerste stap richting klantenrelatie management binnen ON. Hieronder vallen
behoud van klanten, toename van het aantal klanten, tevreden klanten, meer uit de markt
kunnen halen en het nastreven van een loyal-client relationship met elke klant. De type systemen
die hierop aansluiten zijn Enterprise Resource System, Supply Chain Management system,
Customer Relationship Management systeem en een Knowledge Management systeem.
De combinatie van een softwarepakket met een database en wat klantenrelatie management
voor ON is, leidt tot de keuze voor een CRM systeem. Een CRM systeem is hoofdzakelijk gericht
op het beheren van de klanten en dit registreren van het begin tot einde binnen de organisatie,
zie ook Richards et al. (2004).
Verschillende leveranciers zijn benaderd en uiteindelijk zijn er drie demonstraties gegeven. Deze
zijn gegeven door Efficy, Fiqas en Dexton. Tijdens de drie demonstraties was van alle gebruikers
minimaal één vertegenwoordiger aanwezig. Na de laatste demonstratie is er door elke aanwezige
een top 3 opgesteld met argumenten erbij, waarbij unaniem de volgorde Dexton, Efficy, Fiqas
genoemd werd met dezelfde redenen. Dexton kwam echter bij nadere analyse met de hoogste
kosten in het eerste jaar, van aanschaf, en in de verdere jaren.
Wanneer dit een zwaar wegend punt blijkt bij de beslissing kan Efficy ook in overweging worden
genomen.
scriptie_Veenstra.pdf