Studielandschappen in relatie tot de onderwijsvisie van vernieuwingsscholen : casestudie naar de onderwijsvisies van Montessorischolen en Vrije scholen in relatie tot de inrichting van de scholen

Braack, M. ter (2008) Studielandschappen in relatie tot de onderwijsvisie van vernieuwingsscholen : casestudie naar de onderwijsvisies van Montessorischolen en Vrije scholen in relatie tot de inrichting van de scholen.

[img]
Preview
PDF
174kB
Abstract:In dit onderzoek is gekeken naar de relatie tussen de onderwijsvisies van het Montessori onderwijs en de Vrijeschool tot de inrichting van dezelfde scholen. Er zijn in dit onderzoek twee multiple casestudies uitgevoerd bestaande uit drie Montessorischolen en drie Vrijescholen in de regio Twente. Door middel van literatuuronderzoek, interviews en observaties is geconstateerd dat zowel het Montessorionderwijs als de Vrijeschool hun onderwijsvisies proberen terug te laten komen in de onderwijsruimte. De onderwijsvisie van de Montessorischolen komt vooral terug in de materialen die in elke ruimte een centrale plek hebben. Leerlingen kunnen werken op verschillende plekken wat de vrijheid en zelfstandigheid van de leerlingen versterkt. Echter, de vrijheid van de leerlingen om te werken op een eigen gekozen plek wordt beperkt doordat de scholen onder andere geen gebruik maken van verstelbare tafels en stoelen wat een basisschooldoelgroep, gezien de lengteverschillen, voor deze vrijheid vereist. De onderwijsvisie van de Vrijeschool komt terug in de verschillende ruimtes voor het onderwijs. Er zijn ruimtes voor klassikaal onderwijs, maar ook ruimtes waar leerlingen handvaardigheidlessen kunnen volgen en ruimtes waar muzikale- en theateractiviteiten plaats kunnen vinden. Daarnaast kent de Vrijeschool veel natuurlijke materialen, kleur- en kunstgebruik, alternatieve verlichting en organische vormen. De uitkomsten van dit onderzoek zijn niet breed generaliseerbaar naar andere scholen, hiervoor zouden er meerdere scholen bezocht moeten worden waarbij ook de grootte en de financiële middelen van een school meegenomen kunnen worden. Een belangrijke uitkomst van dit onderzoek is een tip dit aan scholen meegegeven kan worden die op het punt staan om een nieuwe school of een studielandschap te bouwen: Scholen moeten de context, de gebruikers en de onderwijsvisie centraal stellen bij het ontwerp.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:05 communication studies
Programme:Educational Science BSc (56613)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/58184
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page