University of Twente Student Theses
Schoolnabije curriculumontwikkeling bij een startende school met nieuw onderwijsconcept : een case study bij UNIC
Wanner, Paula (2008) Schoolnabije curriculumontwikkeling bij een startende school met nieuw onderwijsconcept : een case study bij UNIC.
PDF
212kB |
Abstract: | UniC is een school voor voortgezet onderwijs en is gevestigd in Utrecht. Deze school is ontworpen volgens het Nieuwe Leren concept. In dit artikel wordt beschreven hoe het ontwikkelproces van het curriculum bij UniC tijdens het voorbereidingsjaar is verlopen. Dit schoolnabije ontwikkelproces, dat gekenmerkt wordt door initiatie vanuit de school zelf en directe betrokkenheid van de leden van de school, wordt onder andere vergeleken met de adviezen die uit literatuuronderzoek over deze vorm van curriculumontwikkeling naar voren zijn gekomen. Voor het verkrijgen van een zo volledig mogelijk beeld van het ontwikkelproces, is gebruikt gemaakt van interviews en paneldiscussies met zowel de oprichters van UniC als verschillende externe betrokkenen van onder andere de Universiteit Twente en de Stichting voor Leerplan Ontwikkeling. Ook is er een documentanalyse uitgevoerd van de notulen en werkdocumenten die in deze periode zijn geschreven. De in de conclusie verstrekte adviezen voor curriculumontwikkeling kunnen als leidraad dienen bij toekomstige ontwikkelprocessen van vernieuwingsscholen; zowel voor de schoolleiding en de docenten alsook voor externe ondersteuners die bij deze processen betrokken worden |
Item Type: | Essay (Bachelor) |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 05 communication studies |
Programme: | Educational Science BSc (56613) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/58188 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page