Analyse van het Urban Mobility Concept door middel van gaming

Bos, Rik (2008) Analyse van het Urban Mobility Concept door middel van gaming.

[img]
Preview
PDF
25MB
Abstract:T‐xchange is een bedrijf dat gespecialiseerd is in het ondersteunen van innovatie. Bij T‐xchange is onderzoek gedaan naar de problemen met betrekking tot mobiliteit van ouders met jonge kinderen. Aan de hand van dit onderzoek is een conceptontwerp gemaakt, de ‘Urban Mobility Bike (UMB)’. In deze opdracht zal dit conceptontwerp getest en geanalyseerd worden door gebruik te maken van het Effect based solution process (EBS process). Allereerst zijn het probleem en de doelgroep kort onderzocht. In verband met de tijd is de specifiekere situatie ‘boodschappen doen’ als onderwerp van het onderzoek gekozen. De omgeving en de manier waarop de UMB gebruikt zal worden binnen deze omgeving zijn vervolgens onderzocht, dit leverde een aantal scenario’s en mogelijke gebeurtenissen op. De scenario’s stonden aan de basis van het ontwerpspel, met als doel om de functies ‘mobility’ en ‘control’ van de UMB te onderzoeken. De hoofdvragen die beantwoord worden zijn: ‘Kan de UMB door de supermarktomgeving manouevreren?’ en ‘Is de besturing van de UMB goed?’. Het doel van deze vragen is om de problemen te vinden bij de huidige functionaliteiten van de UMB en om eventuele missende functionaliteiten van de UMB op te sporen. Deze vragen werden beantwoord door middel virtual reality. Een ontwerpspel waarbij de spelers (ontwerpers en ouders) het boodschappen doen met de UMB konden ervaren, hierdoor kregen ze inzicht in het ontwerp en waren zij in staat om problemen met betrekking tot de ‘mobility’ en ‘control’ van het UMB concept te vinden. Er zijn veel potentiële problemen met betrekking tot de ‘mobility’ en de ‘control’ van de UMB gevonden, hier staan de belangrijkste problemen op een rij. De mobiliteit van de UMB werd belemmerd doordat er enkele essentiële manoeuvres niet uitgevoerd konden worden binnen de supermarkt omgeving: ‐ De UMB past niet door het ingangspoortje van de supermarkt, de UMB is te breed. ‐ Draaien tussen de schappen is onmogelijk, de draaicirkel van de UMB is te groot om de gewenste bocht te maken. ‐ Wegsturen van de rand van een schap was zeer moeilijk. Doordat de achterwielen sturend zijn komen deze buiten de draaicirkel en daardoor tegen de rand van het schap aan. ‐ Andere klanten ontwijken zal erg lastig zijn, dit komt door de te grote draaicirkel en doordat er geen enkel zijwaartse translatie mogelijk is. De ‘control’ van de UMB werd door het sturende wiel aan de achterkant als lastig ervaren doordat: ‐ De gebruiker zal ver van tevoren moeten anticiperen op obstakels en bochten, dit veroorzaakt veel botsingen en situaties waarin corrigerend gestuurd moet worden. ‐ Het stuursysteem moet tegen de intuïtieve richting in gestuurd worden, dit veroorzaakt veel verwarring en wordt lastig gevonden. ‐ De spelers missen de mogelijkheid om de UMB te draaien zonder translatie van de UMB, er waren veel situaties waar dit erg handig zou zijn. Er zal een herontwerp van de UMB gemaakt moeten worden waardoor de UMB beter en makkelijker kan manoeuvreren door de supermarkt omgeving.
Item Type:Essay (Bachelor)
Clients:
Txchange
Faculty:ET: Engineering Technology
Subject:21 art forms
Programme:Industrial Design BSc (56955)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/58273
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page