University of Twente Student Theses

Login

Transversalroute in drie dimensies : een methode ter verbetering van de orderpick productiviteit van de truckerafdeling van het Europese Distributie Centrum van Timberland

Jagerman, Rama (2007) Transversalroute in drie dimensies : een methode ter verbetering van de orderpick productiviteit van de truckerafdeling van het Europese Distributie Centrum van Timberland.

[img] PDF
1MB
Abstract:In het kader van een logistieke bacheloropdracht voor de studie Technische Bedrijfskunde aan de Universiteit Twente werd een onderzoek uitgevoerd bij het Europese distributiecentrum van Timberland, naar mogelijke verbeteringen van de productiviteit van de truckerafdeling van het Europese Distributie Centrum van Timberland. Aanleiding voor deze opdracht was het idee dat het pull proces (het pakken van dozen uit de vakken) dat uitgevoerd wordt door de truckersafdeling voor verbetering vatbaar is. In de huidige situatie is de volgorde van vakken altijd van onder naar boven, wat soms onnodig lange afstand naar een volgend vak tot gevolg heeft. Bij alle gangpaden wordt vanaf dezelfde kant begonnen, waardoor ook hier lange afstanden het gevolg zijn. Tot slot is een observatie dat voordat dozen gepakt kunnen worden uit vakken op A-hoogtelocatie, eerst de pallet verderop in de gang op de grond moet worden gezet. Dit omdat de pallet anders het vak blokkeert en de doos dus niet gepakt kan worden. Dit onderzoek richt zich op het verbeteren van de productiviteit van de truckersafdeling, door de volgorde waarop vakken bezocht worden in een betere volgorde te zetten. Het resultaat van het onderzoek is het advies om een nieuwe routevolgorde te gebruiken. Het advies is gebaseerd op een vergelijking van 11 alternatieven op de huidige routevolgorde. Het alternatief met de beste routevolgorde is ook daadwerkelijk uitgewerkt. Een lijst met de nieuwe volgorde van 24.000 vakken kan rechtstreeks door Timberland Europe BV gebruikt worden. Deze nieuwe routevolgorde is een transversalroute (slangbeweging) op zowel hoogtelocaties als op gangpaden. Verder worden vakken op vloerhoogte (A-hoogtelocaties) en vakken hier recht boven (B-hoogtelocaties) apart gepulled en wordt hiervoor gebruik gemaakt van low level order pick trucks van het merk Crown. De verwachting van bovenstaande aanpassing is een minimale besparing op benodigde arbeidsuren van 5,6% van de truckersafdeling. Dat is een minimale besparing van ongeveer 55.000 euro per jaar op arbeidskosten. Dit resultaat is gebaseerd op een onderzoek en pilotrun gebaseerd op de data van de meest rustige periode binnen het distributiecentrum van Timberland, de maand mei. Voor de route-aanpassing is geen investering nodig. Het enige dat gedaan dient te worden, is het aanpassen van de route in het Warehouse Management System (WMS). Dit kan uitgevoerd worden door de IT van Timberland zelf. Verder dienen de medewerkers van de truckersafdeling geïnformeerd te worden over deze aanpassing.
Item Type:Essay (Bachelor)
Clients:
Timberland Europe BV, Enschede
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:85 business administration, organizational science
Programme:Business Administration BSc (56834)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/58343
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page