University of Twente Student Theses

Login

Ontwerp concepten voor digitale timers met innovatieve en speelse verschijningsvorm, als toevoeging bij multiplayer bordspeen

Nieuwboer, Sander (2008) Ontwerp concepten voor digitale timers met innovatieve en speelse verschijningsvorm, als toevoeging bij multiplayer bordspeen.

[img] PDF
9MB
Abstract:Naar aanleiding van de bacheloropdracht voor de opleiding Industrieel Ontwerpen aan de Universiteit Twente is, van 12 november 2007 tot en met 1 februari 2008, de volgende opdracht uitgevoerd bij Digital Game Technology BV (DGT) uit Enschede: Ontwerp concepten voor digitale timers met een innovatieve en speelse verschijningsvorm, als toevoeging bij multispeler bordspellen. Deze opdracht sluit aan bij de behoefte van de opdrachtgever voor het creëren van een grotere afzetmarkt. DGT houdt zich sinds 1994 voornamelijk bezig met de ontwikkeling van digitale timers voor tweespeler bordspellen, zoals schaken en dammen. Met 11 werknemers is DGT verantwoordelijk voor de marketing, (software)ontwikkeling en verkoop van deze speltimers. Door erkenning van de Wereldschaakbond (FIDE) worden de producten over de gehele wereld gebruikt voor toernooien en verkocht in meer dan 60 landen. De huidige markt van digitale timers voor tweespeler bordspellen is echter verzadigd. De opdrachtgever wil zich daarom meer gaan richten op digitale tijdregistratie voor multispeler bordspellen, dit zijn bordspellen voor meer dan twee spelers. De opdracht heeft dan ook naast het ontwerpen van een speltimer, als doel onderzoek te doen naar deze nieuwe markt. Om die reden is de opdracht gestart met het in kaart brengen en onderscheiden van verschillende bordspellen. Hierna is een analyse gemaakt van de huidige markt van speltimers en multispeler bordspellen. Samen met deze resultaten en een casestudy onder 97 bordspelgebruikers, is een Programma van Eisen opgesteld waaraan de timer moest voldoen. Dit gaf aanleiding tot het ontwerpen van concepten, waarna het beste concept uitgewerkt is. Dit werd het concept getiteld: “DGT Time Cube”. Het is een kubusvormige timer, te gebruiken voor bordspellen met twee tot maximaal zes spelers. Iedere speler heeft een eigen gekleurde zijde waarop de speeltijd te zien is. Met een unieke oriëntatiebepaling wordt door draaiing van de kubus de tijd van het dan bovenliggende display gestart. Het product bevat vijf verschillende tijdmeetmethoden en heeft als extra optie een speelbeurtloting, waarbij de timer willekeurig de volgende speler aan beurt bepaalt. Naast visualisatie van dit concept is ook functionaliteit en assemblage van alle onderdelen bepaald. Daar het ontwerp voldeed aan de hoofdeisen dat het een innovatieve en speelse verschijningsvorm moest hebben en een toevoeging is voor spellen met twee tot zes spelers, ziet de opdrachtgever verdere mogelijkheden en wil het als product op de markt te brengen. Door de beperkte tijdsdruk van drie maanden voor deze opdracht, is als aanbeveling een vervolgtraject beschreven waarmee door gebruikerstesten, het benaderen van spelfabrikanten en het doen van een patentenonderzoek, eventuele aanpassingen aan het ontwerp worden gedaan en tot productie kan worden overgegaan. Dit heeft als doel, in februari 2009, de “DGT Time Cube” op de grootste speelgoedbeurs ter wereld in Nürnberg aan de consumenten te presenteren.
Item Type:Essay (Bachelor)
Clients:
DGT B.V.
Faculty:ET: Engineering Technology
Subject:21 art forms
Programme:Industrial Design BSc (56955)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/58351
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page