University of Twente Student Theses

Login

Evaluatieondezoek naar de implementatie van een educatieve taalgame in de bovenbouw van de basisschool

Smit, Marloes (2008) Evaluatieondezoek naar de implementatie van een educatieve taalgame in de bovenbouw van de basisschool.

[img] PDF
346kB
Abstract:Dit artikel beschrijft een pilotstudie waarin onderzocht is welke factoren een rol spelen bij de implementatie van Taaltreffers. Taaltreffers is een combinatie van een online taalgame, aanvullende lesbrieven en ondersteunend materiaal, die de woordenschat van leerlingen uit groep 6, 7 en 8 van basisscholen zou kunnen vergroten. Taaltreffers is door vier scholen in Hengelo en Enschede gebruikt. Het doel van deze pilotstudie was te kijken welke factoren een rol hebben gespeeld bij de implementatie van taaltreffers op deze scholen. Door middel van interviews met docenten is onderzocht welke verwachtingen docenten hadden van Taaltreffers en of die verwachtingen uitgekomen zijn. Met behulp van interviews met leerlingen is geanalyseerd hoe leerlingen op verschillende tijdstippen over Taaltreffers dachten. Door observaties tijdens de lessen is bekeken hoe de docenten en leerlingen Taaltreffers in de praktijk gebruikt hebben. Uit dit onderzoek kan geconcludeerd worden dat de implementatie van Taaltreffers niet is verlopen zoals gepland. De integratie van de lesbrieven liet bijvoorbeeld te wensen over: voor een aantal docenten was het onduidelijk hoe de lesbrieven gebruikt dienden te worden. Ook was het ondersteunend materiaal nog niet klaar voor gebruik. Desondanks waren de docenten en het overgrote deel van de leerlingen erg enthousiast over Taaltreffers.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:05 communication studies
Programme:Educational Science BSc (56613)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/58362
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page