Freemium: Take it or leave it : een kwalitatief onderzoek naar de factoren die een rol spelen in het succes van het nieuwe marketinginstrument Freemium

Jansen, M.M.J. (2008) Freemium: Take it or leave it : een kwalitatief onderzoek naar de factoren die een rol spelen in het succes van het nieuwe marketinginstrument Freemium.

[img]
Preview
PDF
431kB
Abstract:Door de komst van internet, e-mail, blogs en de mobiele telefoon worden bedrijven gedwongen steeds nieuwe marketinginstrumenten te ontwikkelen. Het is interessant te weten welke factoren bijdragen aan het succes van nieuwe marketinginstrumenten. Scharl, Dickinger en Murphy (2004) hebben het Model of successful sms advertising opgesteld, dat aangeeft welke factoren bijdragen aan het succes van de dienst sms. Binnen dit onderzoek wordt onderzocht welke factoren bijdragen aan het succes van een nieuw marketinginstrument, genaamd Freemium. Dit is een paneel dat via een bluetooth functie de interactie aangaat met de consument. Er zijn 4 oriënterende interviews, een focusgroep met 9 personen en 10 gebruikerstesten ingezet om te onderzoeken welke factoren de doelgroep belangrijk vindt voor het succes van Freemium. Uit de resultaten komt naar voren dat de volgende factoren een rol spelen: de boodschap, het medium, de attitude, de inspanning versus de opbrengst, de invloed van vrienden en de bekendheid van de dienst. Het model van Scharl, Dickinger en Murphy (2004) is toepasbaar voor Freemium, mits daar de factor bekendheid aan toe wordt gevoegd.
Item Type:Essay (Master)
Clients:
Pinkeye
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:05 communication studies
Programme:Communication Studies MSc (60713)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/58415
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page