University of Twente Student Theses

Login

Grip op genres. Kennis en gebruik van genres in de bedrijfsjournalistiek

Pors, R.J. (2007) Grip op genres. Kennis en gebruik van genres in de bedrijfsjournalistiek.

[img]
Preview
PDF
1MB
Abstract:Aanleiding en doel De eisen voor afwisseling van genres in printmedia, waren aanleiding voor Lansu+Paulis Communicatiepartners om zich af te vragen of deze eisen ook voor het web gelden. Doel van dit onderzoek was daarom om inzicht te krijgen in kennis en gebruik van genres in online en printmedia. Methode Eerst is op basis van de literatuur een typologie van (cyber)genres opgesteld. Vervolgens werden deze genres door dertig tekstschrijvers uit de bedrijfsjournalistiek met behulp van een card sort methode ingedeeld. De nieuwste genres, cybergenres, werden door de tekstschrijvers één voor één gelabeld, waarmee hun kennis over deze genres werd onderzocht. Ten slotte is bij zes tekstschrijvers een diepte-interview afgenomen, om te onderzoeken in hoeverre en op welke manier zij genres in hun werk inzetten. Resultaten Er ontstond een typologie van 68 genres, verdeeld in zes categorieën naar tekstdoel. Tekstschrijvers verdelen genres anders, namelijk in vier inhoudelijke categorieën. De labels voor cybergenres gaven aan dat tekstschrijvers deze slechts in geringe mate herkennen. Uit de interviews bleek dat tekstschrijvers bijna nooit zelf kunnen kiezen uit genres en weinig in termen van genre denken. Conclusies - Genres zijn soms mengvormen van verschillende genres, waardoor ze moeilijk in te delen zijn. Ook vervaagt de grens tussen commerciële en informatieve genres. - De web- of bladformule wordt vaak bedacht zonder inspraak van de tekstschrijvers, waardoor de tekstschrijvers weinig creatief kunnen zijn in het gebruik van verschillende genres. - Als tekstschrijvers wel zelf kunnen kiezen, vinden zij de keuze aan genres erg beperkt. Daarbij denken zij echter niet vaak aan nieuwe cybergenres. De kennis van (cyber)genres is dus niet groot. - Door internet is kort en duidelijk schrijven de norm geworden. Omdat het vooral gaat om informatieverstrekking, lijkt genregebruik op het web te verschralen. - Goed verpakte overtuigende teksten worden niet altijd als zodanig herkend door tekstschrijvers die ze zelf weinig schrijven. De arbeidssector waarvoor geschreven wordt is hierop van invloed. Aanbevelingen voor Lansu+Paulis Communicatiepartners - Wees - als het genre al vaststaat - creatief in het hanteren van verschillende stijlen en invalshoeken voor het schrijven van teksten. - Als je zelf kunt kiezen voor een genre, maak dan gebruik van die vrijheid en varieer tussen genres. - Experimenteer met (cyber)genres; afwisseling op het web zal de aandacht van de bezoeker langer vasthouden en deze sneller tot lezen verleiden. - Schenk aandacht aan de visuele aspecten van genres; het oog wil ook wat. - Creër een goede concurrentiepositie door expertise uit te bouwen. Gebruik goede verpakkingen voor wervende teksten en speel zo in op de vervaging tussen commerciële en informatieve genres. - Wees gespitst op veranderingen in de journalistieke normen. Vergaar kennis over de eisen van nieuwe media en pas de teksten daar op aan.
Item Type:Essay (Master)
Clients:
Lansu+Paulis communicatiepartners
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:05 communication studies
Programme:Communication Studies MSc (60713)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/58421
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page