You are what you sell? : onderzoek naar de relatie tussen retail- en productimago

Engelen, B. van (2008) You are what you sell? : onderzoek naar de relatie tussen retail- en productimago.

[img]
Preview
PDF
465kB
Abstract:Retailimago wordt door veel verschillende factoren beïnvloedt. Het productassortiment is daarvan een van de belangrijkste factoren. Het verkopen van A-merken kan een andere invloed hebben op het imago van een retailer dan het verkopen van huismerken. Het retailimago heeft op zijn beurt invloed op het imago van de productmerken die in de winkel verkocht worden. Het lijkt dus verstandig voor retailers om zich te associëren met A-merken. Deze onderscheiden zich van oudsher van huismerken door een hoge mate van herkenbaarheid, ze maken vertrouwen waar, hebben een relatief brede distributie, een hoge innovatie en ze leveren een hoge kwaliteit. Ze hebben dus een positief imago en een hoge merkwaarde. Maar huismerken zijn in opmars en worden steeds vaker gebruikt als marketingstrategie, met name voor producten waarvoor consumenten een lage betrokkenheid hebben bij de aanschaf. Het is niet bekend wat het effect is van huismerken op het retailimago. In dit onderzoek is door middel van twee studies onderzocht of de mate van betrokkenheid bij een product invloed heeft op de reciproque effecten tussen de merkimago's van retailers en A-merken en huismerken. Het onderzoek is online uitgevoerd. Respondenten kregen een winkelanimatie te zien waarna ze een vragenlijst moesten invullen. A-merken bleken een veel positiever imago te hebben dan huismerken in beide maten van betrokkenheid. De effecten tussen het retailimago en het imago van A-merken bleken zeer gering. Een retailer met een positief imago werd niet significant beter beoordeeld na associatie met een A-merk dan na associatie met een huismerk, in beide maten van betrokkenheid. Een retailer met een negatief imago werd beter beoordeeld op een aantal imagowaarden na associatie met een A-merk. De A-merken werden niet beïnvloed door het imago van de retailers. Het imago van huismerken werd wel sterk beïnvloed door het imago van de retailers. Dit effect was groter in een situatie van hoge betrokkenheid. Huismerken waarbij consumenten een lage betrokkenheid hebben worden beter beoordeeld dan huismerken waarbij consumenten een hoge betrokkenheid hebben. De effecten van het imago van de huismerken op het imago van de retailers bleken zeer gering.
Item Type:Essay (Master)
Clients:
Consult Brand Strategy
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:05 communication studies
Programme:Communication Studies MSc (60713)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/58446
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page