University of Twente Student Theses

Login

Wat is de beste commercial?: een onderzoek naar het effect van pace op information load, EPA, herinnering en herkenning

Rootselaar, S. van (2008) Wat is de beste commercial?: een onderzoek naar het effect van pace op information load, EPA, herinnering en herkenning.

[img] PDF
725kB
Abstract:Tussen commercials is vaak een verschil in snelheid van beeldenwisselingen te merken. Dit verschil in pace is onderwerp van deze scriptie. De uitkomsten van voorgaand onderzoek tonen aan dat een toename van pace er voor kan zorgen dat kijkers meer aroused raken en daardoor meer informatie opslaan. Dit betekend dat een hogere mate van herinnering en herkenning tot stand komt. Verder wordt er in de literatuur gesuggereerd dat extraverte mensen een voorkeur hebben voor een grotere hoeveelheid prikkels. De uitkomsten en conclusies zijn relevant voor adverteerders, omdat zij aan de hand van hun doelgroep kunnen bepalen of juist een slow- of fast-paced commercial de beste optie is. Deze scriptie beschrijft de opzet en de resultaten van een experiment met betrekking tot de invloed van pacing van commercials. Aan de hand van een experiment is onderzocht wat voor invloed de snelheid van beeldenwisselingen heeft op de information load, Evaluation, Potency, Activity (samen EPA), herinnering en herkenning. Daarnaast is er gekeken of er verschillen in uitkomsten zijn tussen introverte en extraverte mensen. Het experiment is uitgevoerd onder studenten van de Universiteit Twente tijdens verschillende colleges. De studenten kregen een reclameblok van ongeveer drie minuten te zien, met als middelste reclame een gemanipuleerde commercial. De gemanipuleerde commercial was een slow-, medium- of fast-paced variant van een Werk&Opleiding-commercial van RTV Oost. Na 45 minuten werd een herinnerings- en herkenningstest afgenomen, gevolgd door een semantische waarderingsvragenlijst. Ook werd de respondenten gevraagd aan de hand van semantische vragen aan te geven hoe hoog zij de information load van de commercial ervaren hebben. Uit de resultaten blijkt dat de information load stijgt naarmate de pace toeneemt. Respondenten percipiëren de hoeveelheid informatie dus als hoger wanneer er een hogere snelheid van beeldenwisselingen is. Deze uitkomst houdt in dat de manipulatie een effect heeft gehad. De herinnering en herkenning neemt ook toe naarmate de pace toeneemt. De toename van de herinnering en herkenning is echter niet gelijkmatig: naarmate de pace verder toeneemt neemt de stijging van de herinnering en herkenning af. Er kan aangenomen worden dat er een mate van pace is waarbij de herinnering en herkenning niet meer toeneemt, of wellicht zelfs afneemt. De mate van extraversie heeft geen invloed op de herinnering en herkenning en er vindt ook geen interactie plaats tussen pace en de mate van extraversie. Tenslotte heeft pace ook een significante invloed op de EPA-score. In dit geval blijkt de mate van extraversie wel interactie te hebben met pace: extraverte mensen hebben een voorkeur voor een hoge pace terwijl introverte mensen de hoge pace juist laag beoordelen. Er zijn geen significante verschillen gevonden tussen de gemiddelde scores van introverts en extraverts bij de slow- en medium-paced variant, maar bij de fast-paced commercial blijken introverts een lage en extraverts juist een hoge EPA-score te geven.
Item Type:Essay (Master)
Clients:
Vacaturebank.nl en RTV Oost
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:05 communication studies
Programme:Communication Studies MSc (60713)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/58453
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page