Interpretatie en gebruik van feedback uit het Cito leerlingvolgsysteem : een exploratief onderzoek naar de interpretatie en het gebruik van feedback uit het Cito leerlingvolgsysteem door leerkrachten, intern begeleiders en schoolleiders van basisscholen

Bulder, J. (2009) Interpretatie en gebruik van feedback uit het Cito leerlingvolgsysteem : een exploratief onderzoek naar de interpretatie en het gebruik van feedback uit het Cito leerlingvolgsysteem door leerkrachten, intern begeleiders en schoolleiders van basisscholen.

[img]
Preview
PDF
345kB
Abstract:Het Cito leerlingvolgsysteem is een computergestuurd systeem dat bedoeld is om scholen te attenderen op zwakke punten in hun prestaties door middel van afname van toetsen bij leerlingen. Het vermoeden bestaat echter dat scholen de feedback van het Cito leerlingvolgsysteem niet altijd goed interpreteren en gebruiken. In de voorliggende studie is onderzocht of de feedback uit het Cito leerlingvolgsysteem goed begrepen wordt door scholen en wat zij met deze feedback doen. Hierbij zijn de in de literatuurstudie ontwikkelde theoretische kaders getoetst aan de praktijk. Voor het onderzoek zijn vier basisscholen bezocht en zijn interviews en vragenlijsten afgenomen bij IB-ers, schoolleiders en leerkrachten. Er blijkt veel verbetering mogelijk te zijn. Een aantal verbeterpunten zijn: meer uitleg bij figuren van het Cito leerlingvolgsysteem, betere telefonische hulp, specifiekere feedback over de onderdelen waarbij leerlingen achterblijven, meer aandacht voor het Cito leerlingvolgsysteem in de vooropleiding en meer stimulans door schoolbesturen. Scholen zouden zelf ook meer tijd kunnen nemen om resultaten te analyseren en goede hulp aan leerlingen te bieden.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:05 communication studies
Programme:Educational Science BSc (56613)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/58465
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page