University of Twente Student Theses

Login

Van toeschouwer naar expert : een onderzoek naar het effect van het tonen van sportspecifieke statistische gegevens op de publieksbeleving

Keizer, P. (2008) Van toeschouwer naar expert : een onderzoek naar het effect van het tonen van sportspecifieke statistische gegevens op de publieksbeleving.

[img]
Preview
PDF
3MB
Abstract:In deze scriptie wordt onderzoek beschreven naar het effect van het tonen van sportspecifieke statistische gegevens op de publieksbeleving. ORTEC, de opdrachtgever, levert een systeem waarmee tijdens alle volleybalwedstrijden in de A-league in Nederland data over spelers, teams en de wedstrijden verzameld worden. Deze data worden in de vorm van statistieken getoond aan de coach en aan het publiek. De coach gebruikt deze statistieken om gegronde beslissingen te nemen en de strategie eventueel aan te passen. Het publiek kan de statistieken bekijken op een groot scherm in de zaal of tijdens een videoregistratie op internet of televisie. Het doel van het tonen van statistieken aan het publiek is het verhogen van de beleving van de toeschouwers. Door middel van een schriftelijke enquête zijn data verzameld onder toeschouwers van een wedstrijd tussen Nesselande en Dynamo. Deze data zijn geanalyseerd en hieruit kwam naar voren dat het tonen van statistieken significant bijdraagt aan de tevredenheid en de word-of-mouth. Om het effect van het tonen van statistieken tijdens een videoregistratie te onderzoeken is gebruik gemaakt van een website met een videoregistratie van een volleybalwedstrijd. Er waren twee versies van de registratie, één met statistieken en één zonder statistieken. De respondenten zijn ingedeeld in één van de twee groepen, waarbij de ene groep een video te zien kreeg met statistieken en de andere groep een video zonder statistieken. De gemiddelde waarden van belevingsfactoren zijn met elkaar vergeleken en hieruit kwam naar voren dat het gedrag en dan met name de word-of-mouth, aanmoedigen, interactie met anderen en de intentie om nog eens naar een wedstrijd te kijken, significant hoger was bij de groep met statistieken dan bij de groep zonder statistieken. Ook emotionele belevenis, dominance in het bijzonder, scoorde hoger bij de groep met statistieken. Uit zowel het onderzoek in de zaal als het onderzoek met de videoregistratie komt naar voren dat de beleving positief wordt beïnvloed door het tonen van statistieken.
Item Type:Essay (Master)
Clients:
Ortec
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:05 communication studies
Programme:Communication Studies MSc (60713)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/58476
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page