Onderzoek naar de invloed van alcoholpromotie tijdens het EK Voetbal op jongeren in de leeftijd van 12 t/m 15 jaar

Bos, V.K. de (2008) Onderzoek naar de invloed van alcoholpromotie tijdens het EK Voetbal op jongeren in de leeftijd van 12 t/m 15 jaar.

[img]
Preview
PDF
1MB
Abstract:Jongeren in Nederland drinken nog steeds regelmatig en veel alcohol, een kwart van de Nederlandse jongeren drinkt tien keer of vaker per maand alcohol (van der Pol & Duijser, 2003). Er zijn verschillende invloeden die bijdragen aan alcoholgerelateerde intenties en gedrag van jongeren; zoals ouders, volwassenen en vrienden. Uit onderzoek van Grube en Wallack (1994) blijkt dat de media, en dan met name reclame, een grote bron van alcoholinformatie voor jongeren is. Dat alcoholreclame een grote invloed heeft op jongeren blijkt uit meerdere onderzoeken (Collins et al., 2007; Snyder, Milici, Slater, Sun & Strixhakova, 2006; Henriksen, Feighery, Schleicher & Fortmann, 2008). Minder onderzocht is de invloed van alcoholpromotie tijdens sportevenementen op het drinkgedrag van jongeren. Een sportevenement bij uitstek waarbij veel alcoholpromotie plaatsvindt, is het Europees Kampioenschap voetbal (EK). De centrale onderzoeksvraag die voor deze studie is geformuleerd luidt: Wat is de invloed van alcoholpromotie tijdens het EK voetbal 2008 op de alcoholconsumptie van jongeren in de leeftijd van 12 t/m 15 jaar?
Item Type:Essay (Master)
Clients:
STAP
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:05 communication studies
Programme:Communication Studies MSc (60713)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/58477
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page