University of Twente Student Theses

Login

Co eff in-vehicle systeem voor efficient rijgedrag

Bos, Martijn (2008) Co eff in-vehicle systeem voor efficient rijgedrag.

[img] PDF
10MB
Abstract:De reden voor dit ontwerp van een truckinterface voor efficiënter rijgedrag is de grote fluctuatie die Cosmo Trucks heeft wat betreft reparatie- en onderhoudskosten. Cosmo Trucks heeft veel belang bij het minimaliseren van deze kosten, omdat het bedrijf veel vrachtwagens leaset en daarbij een reparatie- en onderhoudscontract levert. Klanten betalen hiervoor een bepaald bedrag per kilometer afhankelijk van het voertuiggebruik. Hoe minder kosten aan onderhoud en reparatie, hoe financieel aantrekkelijker het is voor Cosmo Trucks. Reden voor deze grote verschillen is het rijgedrag van de vrachtwagenbestuurder. Tussen een “sportieve” en “rustige” vrachtwagenchauffeur kan een verschil van 400 à 500 procent zitten in reparatie- en onderhoudskosten. Cosmo Trucks zoekt daarvoor een oplossing in de richting van een interface in de vrachtwagencabine die de vrachtwagenchauffeur tijdens het rijden ondersteunt in het verbeteren van zijn rijgedrag, zodat de reparatie- en onderhoudskosten geminimaliseerd worden. Het onderzoek is begonnen met het vaststellen van het gewenste rijgedrag, hoe rijgedrag geclassificeerd kan worden en op welke manier het beste de interactie kan verlopen met de vrachtwagenchauffeur. Uit dit vooronderzoek bleek dat acceleratie als goede indicator kan worden gebruikt om het rijgedrag te classificeren. Met behulp van Het Nieuwe Rijden kan een gewenst rijgedrag worden opgesteld en dat acceptatie jegens het systeem en de taakbelasting (veiligheid) twee belangrijke aspecten zijn voor het in-vehicle systeem. Het vooronderzoek meenemend is vervolgens gekozen om een accelerometer te ontwikkelen die de longitudinale en laterale acceleratie van de vrachtwagen weergeeft. Deze accelerometer zal daarbij ondersteunt worden met tekstuele adviezen die gegenereerd worden met behulp van de data gewonnen met de FMS-standaard. Met behulp van deze standaard kan allerlei data uit de vrachtwagen worden getapt over de prestatie van de vrachtwagen. Aan de hand van de twee aspecten acceptatie en taakbelasting is hierna een programma van eisen opgesteld en is er begonnen met het genereren van concepten voor de accelerometer en het construeren van adviezen. De gegenereerde concepten zijn vervolgens getest door middel van een gebruiktest onder 24 vrachtwagenchauffeurs. Uiteindelijk is er een concept voor een in-vehicle systeem, met de naam CoEff, ontwikkeld dat reparatie- en onderhoudskosten moet gaan minimaliseren. Het bestaat uit een accelerometer gepresenteerd met behulp van een head-up display die ondersteunt wordt door tekstuele adviezen weergegeven op een head-down display in de vorm van een touchscreen.
Item Type:Essay (Bachelor)
Clients:
Cosmo Trucks
Faculty:ET: Engineering Technology
Subject:21 art forms
Programme:Industrial Design BSc (56955)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/58536
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page