Design & Sex Appeal

Beurs, Dennis de (2008) Design & Sex Appeal.

[img]
Preview
PDF
75MB
Abstract:Dit project is uitgevoerd als bacheloropdracht voor D’Andrea & Evers Design (D&E) en de Universiteit Twente. Vanuit D&E is de vraag ontstaan om onderzoek te doen naar ‘Design & Sex Appeal’. De beleving van producten wordt steeds belangrijker. De consument wil meer dan alleen maar een product dat goed functioneert en ergonomisch is. Het product moet een bepaald sex-appeal hebben. In dit project is geprobeerd om meer grip op die sex-appeal te krijgen. In eerste instantie is er gezocht naar de sexuele aantrekkingskracht die uit kan gaan van een product. Producten die meer doen dan goed functioneren en ergonomisch zijn leveren een bepaalde pleasure op. Deze pleasure kan te maken hebben met de aantrekkingskracht. Door verschillende theorieën uit verschillende disciplines te onderzoeken is er een beeld gecreëerd van wat die pleasure kan betekenen. Als fundament voor het verdere project is het ‘Four Pleasure Model’ gekozen als meest brede en overzichtelijke theorie. Vanuit het ‘Four Pleasure Model’ is er veel te zeggen over de beleving van producten en waardoor producten aantrekkelijk voor iemand zijn. Het ‘Four Pleasure Model’ beschrijft namelijk vier niveaus waarin mensen pleasure kunnen ervaren. Deze niveaus zijn erg duidelijk en beschrijven ook de diepere lagen van het productbeleven. Vanuit het ‘Four Pleasure Model’ zijn er verschillende theoretische modellen gemaakt die meer inzicht geven in de beleving van producten. Uiteindelijk is er het ‘Four Pleasure Gender Model’ ontstaan. Hierin zijn de vier niveaus van het ‘Four Pleasure Model’ gesplitst in een man/vrouw verdeling. Er zijn op de vier niveaus verschillen gevonden tussen mannen en vrouwen. Deze verschillen gaan over de verschillen in beleving van producten. Van het ‘Four Pleasure Gender Model’ is een interactieve webpagina gemaakt zodat verschillende ontwerpers het model kunnen gebruiken. In het interactieve model zijn de woorden uit de onderzoeken vertaald in beeld. De collages dienen te inspireren tijdens het ontwerpproces. Om het theoretisch model te toetsen zijn er fictieve ontwerpopdrachten uitgevoerd. De concepten die ontwikkeld zijn maken op verschillende manieren gebruik van het model. Een deel van de concepten zijn ontwikkeld in brainstorms met medewerkers van D&E. Uit deze brainstorms is gebleken dat ontwerpers de theorie goed begrijpen en toe kunnen passen. Omdat alle concepten op verschillende manieren door het model gaan is er geprobeerd om te ontdekken wat de beste manier is om het model te gebruiken. Het ontwikkelde ‘Four Pleasure Gender Model’ biedt de ontwerper een mogelijkheid om op een nieuwe manier producten te ontwikkelen. De ontwikkelde concepten laten zien dat het niveau van het model waarin begonnen wordt de overhand kan krijgen. Het is moeilijk te zeggen wat de beste manier is om het model te gebruiken. De ontwerper wordt in ieder geval goed begeleid tijdens het ontwerpproces en dient zelf te bepalen hoe het model het best gebruikt kan worden. Er is verder niet getoetst of de ontwikkelde concepten daadwerkelijk aantrekkelijker zijn dan huidige producten. Het is dan ook een aanbeveling om dit nader te onderzoeken evenals de mogelijkheden van het model.
Item Type:Essay (Bachelor)
Clients:
D'Andrea & Evers Design
Faculty:ET: Engineering Technology
Subject:21 art forms
Programme:Industrial Design BSc (56955)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/58578
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page