University of Twente Student Theses

Login

Bedrijfsoverdracht : verandert de perceptie bij de uittredende ondernemer gedurende het overdrachtsproces?

Wiersma, F. (2009) Bedrijfsoverdracht : verandert de perceptie bij de uittredende ondernemer gedurende het overdrachtsproces?

[img] PDF
3MB
Abstract:Toenemende vergrijzing, de wens van een ondernemer om eerder te stoppen en de overdracht van de baby-boom bedrijven in combinatie met de werkgelegenheid en het economische klimaat dat hiermee gepaard gaat geven het belang van bedrijfsoverdracht aan. De provincie Overijssel en de Kamer Van Koophandel willen binnen Overijssel werkgelegenheid behouden en zien het belang van de bedrijven voor de economie. Op basis van eerder onderzoek en de wens naar meer inzicht in de problematiek vormen de aanleiding van deze scriptie. De overdrachtsfase wordt gezien als een kritische fase ten aanzien van de continuïteit van een onderneming. Het feit dat de komende jaren gemiddeld 18.000 bedrijven overgenomen zullen worden maakt het van groot belang om dit zo goed mogelijk te laten verlopen. Het is bekend dat ondernemers vaak te laat beginnen met de overdracht en daardoor niet in staat zijn om een optimaal opvolgingsproces te ondergaan, ondernemers mogelijk een verkeerd beeld hebben ten aanzien van de opvolger en dat emotionele aspecten leiden tot besluiteloosheid en uitstel van de overdracht. Deze drie thema’s staan daarom ook centraal in dit onderzoek. Er wordt daarbij onderzocht of een ondernemer van gedachten veranderd gedurende het proces van overdracht.
Item Type:Essay (Master)
Clients:
Kamer van Koophandel, Provincie Overijssel
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:85 business administration, organizational science
Programme:Business Administration MSc (60644)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/58586
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page