University of Twente Student Theses

Login

Informatie is de drijfveer tot succes

Schopman, M.H.B. and Veerbeek, R. (2008) Informatie is de drijfveer tot succes.

[img] PDF
2MB
Abstract:Aanleiding Na gesprekken met het management van Norma B.V. komt naar voren dat Norma behoefte heeft aan een management informatiesysteem dat meer duidelijkheid en overzicht biedt in het meten van prestaties dan de gebruikelijke manier van werken met grote uitgeprinte overzichten van data. Naast de vraag om meer inzicht in prestaties van onderdelen van de organisatie heeft Norma ook problemen met het plannen van verbeteracties. Door het gebrek aan overzicht in prestaties, onder andere naar specifieke afdelingen, werden actielijstjes opgesteld die het uiteindelijke doel misten: georganiseerde verbeteracties teneinde de prestaties van het bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Bijkomende vraag van het management van Norma was de toepassing én uitwisselbaarheid van het informatiesysteem in beide vestigingen van Norma (respectievelijk Hengelo en Drachten) en de bruikbaarheid van het informatiesysteem tijdens vergaderingen met de Raad van Commissarissen. Onderzoek Na uitvoerig onderzoek is vast komen te staan dat de Balanced Scorecard als management informatiesysteem het meest geschikte model voor Norma is. Dit model sluit het beste aan op de bedrijfsvoering van Norma, die gekarakteriseerd kan worden als zijnde innoveren en beheersen. De strategische aanpak die hieruit voortvloeit heeft geleid tot de beslissing dat de Balanced Scorecard het beste aansluit op de wensen van het management teneinde een gemakkelijk te interpreteren en overzichtelijk management informatiesysteem te gebruiken voor het meten van prestaties en het creëren van overzicht. Tevens zal dit informatiesysteem aansluiten op wensen van het management ten aanzien van de toepassing en uitwisselbaarheid in de beide vestigingen van Norma en de bruikbaarheid tijdens maandelijkse vergaderingen met de Raad van Commissarissen. Na verder onderzoek is echter vast komen te staan dat de Balanced Scorecard als separaat model voor het plannen van verbeteracties voor Norma tekort zal schieten. Hiervoor is een oplossing gezocht door het aansluiten van het Plan-Do-Check-Act-model op de Balanced Scorecard dat ervoor moet zorgen dat verbeteracties in de toekomst op een gestructureerde en doordachte manier zullen verlopen. De opzet en invulling van de Balanced Scorecard is samen met de te ondernemen acties en de consequenties besproken in het verslag. Er is daarbij geconcludeerd dat er sprake zal zijn van een langdurig ontwikkelingstraject waar Norma met de opzet van de Balanced Scorecard en het Plan-Do- Check-Act-model in zal verkeren. In het verslag zijn de opzet, implementatie en de toekomst van de Balanced Scorecard binnen Norma onderzocht. Daaruit komen een aantal aanbevelingen naar voren die Norma zowel op de korte als op de lange termijn in overweging zal kunnen nemen.
Item Type:Essay (Bachelor)
Clients:
Norma B.V., Hengelo
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:85 business administration, organizational science
Programme:Public Administration BSc (56627)
Link to this item:https://purl.utwente.nl/essays/58622
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page