De vakbond van de 21ste eeuw : een bedrijfskundig onderzoek naar een businessmodel voor de eigentijdse vakbond

Graaff, R. de (2008) De vakbond van de 21ste eeuw : een bedrijfskundig onderzoek naar een businessmodel voor de eigentijdse vakbond.

[img]
Preview
PDF
1MB
Abstract:De vakbond kampt al enige tijd met problemen rondom haar representativiteit. Door de dalende organisatiegraad laait de discussie op over wie de vakbond nu daadwerkelijk vertegenwoordigt. Slechts een kwart van de werknemers is vakbondslid, maar de bindende CAO-afspraken gelden ook voor de overige driekwart werknemers die geen lid zijn. Daarnaast raakt het ledenbestand van de vakbond verouderd. Het gemiddelde vakbondslid wordt steeds ouder en jongeren laten de vakbond vaker links liggen. Om de representativiteit te verbeteren, is het als vakbond dus van belang om meer jongere werknemers aan zich te binden. Dit onderzoek richt zich specifiek op de jongere hooggeschoolde werknemers, die 40 jaar of jonger zijn, minimaal een diploma op HBO-niveau hebben en tenminste 12 uur in de week betaald werk hebben. De centrale probleemstelling van dit onderzoek luidt: Welk businessmodel kan de vakbond hanteren om bindingskracht te produceren voor de jongere hooggeschoolde werknemer?
Item Type:Essay (Master)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:85 business administration, organizational science
Programme:Business Administration MSc (60644)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/58689
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page