Samenwerken bij ZAPs: het effect van samenwerken bij ZAPs op leerresultaten

Bevers, Inge (2005) Samenwerken bij ZAPs: het effect van samenwerken bij ZAPs op leerresultaten.

[img]
Preview
PDF
207kB
Abstract:In deze studie wordt onderzoek gedaan naar de vraag of samenwerken bij ZAPs tot betere leerresultaten leidt dan individueel werken aan ZAPs. Hierbij wordt ook onderzocht of de verwachte positieve effecten van samenwerken meer tot uiting komen bij het doen van complexe ZAPs dan bij het doen van minder complexe ZAPs. De proefpersonen, een duo en een individu, deden vier ZAPs, waarna een vragenlijst werd afgenomen. Resultaten lieten zien dat het duo gemiddeld hoger scoorde op de vragenlijst dan het individu. Een aanvullende analyse, op basis van de transcripten die waren gemaakt van het gesprek van het duo, liet zien dat het duo actief deelnam aan verklarende activiteiten. Samenwerken leidde tot het genereren van hypotheses, het uitwisselen van ideeën en coconstructie van kennis, zoals op basis van de literatuur werd verwacht. Proefpersonen die samenwerkten hadden minder hulp nodig van de experimentator dan de persoon die individueel werkte, vooral bij de meest complexe ZAP. Bij de ZAP 'Wason selectietaak' leerde het duo wel van hun fouten, terwijl het individu dezelfde fout bleef maken. Het individu gaf na het experiment spontaan aan dat zij graag had willen samenwerken, vooral als zij het gevoel had dat zij vastliep.
Item Type:Essay (Bachelor)
Faculty:BMS: Behavioural, Management and Social Sciences
Subject:77 psychology
Programme:Psychology BSc (56604)
Link to this item:http://purl.utwente.nl/essays/58728
Export this item as:BibTeX
EndNote
HTML Citation
Reference Manager

 

Repository Staff Only: item control page