University of Twente Student Theses
Kwaliteitsbepaling competentie belevingsschaal voor kinderen gebruikmakend van item respons theorie
Egberink, I.J.L. (2005) Kwaliteitsbepaling competentie belevingsschaal voor kinderen gebruikmakend van item respons theorie.
![]() |
PDF
692kB |
Abstract: | De kwaliteit van de subschalen Schoolvaardigheden, Sportieve vaardigheden en Gevoel van Eigenwaarde van de Competentie BelevingsSchaal voor Kinderen (CBSK) zijn onderzocht met Item Response Theorie (IRT); dat wil zeggen met het parametrische Graded Respons Model (GRM) en het nonparametrische Model van Monotone Homogeniteit (MMH). Wanneer het GRM wordt toegepast blijkt dat het model fit bij de data, hoewel de resultaten zijn gebaseerd op een kleine steekproef en dus voorzichtig moeten worden geïnterpreteerd. Uit de nonparametrische IRT analyse blijkt dat ‘Gevoel van Eigenwaarde’ de beste schaal is en dat er vraagtekens zijn bij de monotonie en unidimensionaliteit van ‘Sportieve vaardigheden’. Het onderzoek naar de samenhang tussen persoonlijkheid en zelfbeeld van kinderen tussen de 8 en 12 jaar liet zien dat met name de persoonlijkheidstrekken Inadequatie en Volharding een grote invloed hebben op het zelfbeeld |
Item Type: | Essay (Bachelor) |
Faculty: | BMS: Behavioural, Management and Social Sciences |
Subject: | 77 psychology |
Programme: | Psychology BSc (56604) |
Link to this item: | https://purl.utwente.nl/essays/58738 |
Export this item as: | BibTeX EndNote HTML Citation Reference Manager |
Repository Staff Only: item control page